Studerende ønsker belønning af god undervisning, nyt optagelsessystem og flere prøver
Universiteternes fremragende forskere skal også være fremragende undervisere, og feedback skal være en mere integreret del af de studerendes hverdag, end det er i dag. Så klar var meldingen fra Danske Studerendes Fællesråd, da forkvinde Sana Mahin Doost sammen med studenterpolitisk talsmand Mathias Kanne fra Frit Forum og formand for Borgerlige Studerende Ida Egede mødtes med Universitetsudvalget den 30. oktober.
De var inviteret til at give deres input til, hvordan kvaliteten af universitetsuddannelserne og ikke mindst undervisningen kan styrkes i fremtiden.
Mathias Kanne lagde for. Han fortalte, at de i Frit Forum blandt andet ønsker sig et nyt optagelsessystem:
- Det er udmærket, at mange uddannelser optager på baggrund af karakterer, men karakterer siger ikke alt. Det bør suppleres af optagelsesprøver, samtaler og motiverede ansøgninger, så studerende optages på baggrund af en samlet bedømmelse, sagde Mathias Kanne, som blev bakket op af Ida Egede.
Hun supplerede med et ønske om flere specifikke adgangskrav til uddannelserne, så der optages flere kvalificerede studerende.
Mathias Kanne og Ida Egede var desuden enige om, at der skal skabes incitamenter til, at studerende studerer på fuld tid. Det kan for eksempel være via flere skriftlige stedprøver i løbet af et semester, så de studerende bliver testet og udfordret mere løbende.
- Prøver undervejs vil både gøre studerende mere motiverede, og det vil være en fordel for dem, når de skal til eksamen sidst i semestret, sagde Ida Egede.
For Sana Mahin Doost er det især vigtigt at anerkende den gode undervisning.
- Det er en kunst at være god underviser. Det skal anerkendes, det bliver det ikke i tilstrækkelig grad i dag, sagde hun og foreslog blandt andet et center for excellent undervisning, hvor de gode eksempler bliver samlet og videreformidlet til andre undervisere.
Samtidig påpegede hun, at prøveforelæsninger for de studerende er vigtige i forbindelse med ansættelser af nye undervisere, og at der skal være bedre rammer for den daglige kvalitetssikring af uddannelserne.
Hun sluttede af med at foreslå at sprede undervisningen mere ud og for eksempel indskrænke den lange sommerferie for at gøre semestrene mindre kompakte. Samtidig kan man sætte fokus på forløb for nye studerende om, hvordan man knækker den akademiske kode, afsluttede hun.
Universitetsudvalget vil tage de studerendes forslag med i det videre arbejde. Udvalget mødes næste gang den 20. november.
Handlinger tilknyttet webside