Du er her: Forside Aktuelt Nyheder 2019 Holbæk får ny uddannelsesstation for finansøkonomer

Holbæk får ny uddannelsesstation for finansøkonomer

Ny mulighed for at blive ejendomsmægler eller bankmedarbejder i Nordvestsjælland. Fra næste år kan Erhvervsakademi Sjælland tilbyde dele af uddannelsen til finansøkonom i Holbæk.
Kontakt
Jakob Sejr Teichert
Pressesekretær
Tlf.: +45 72 31 95 03
Email: jte@ufm.dk

07. januar 2019

Fra sommeren 2018 kan unge, der vil arbejde som eksempelvis ejendomsmæglere eller i bankverdenen, få dele af deres uddannelse i Holbæk. Uddannelses- og Forskningsministeren har godkendt, at Erhvervsakademi Sjælland kan oprette en uddannelsesstation for finansøkonomuddannelsen.

En lang række af Nordvestsjællands banker, revisorer og ejendomsmæglere bakker op om den nye uddannelsesstation, og har samtidig tilkendegivet, at de vil indgå i et samarbejde om uddannelsen blandt andet i forhold til praktikpladser og studiejobs.

- Det er godt, at vi på en fleksibel måde giver unge i Nordvestsjælland nogle nye muligheder for uddannelse. Samtidig er uddannelsesstationen med til at løse et konkret behov for kvalificeret arbejdskraft, fra virksomhederne i området. Regeringen vil give bedre muligheder for at tage en uddannelser uden for de store byer, og jeg er glad for, at Erhvervsakademi Sjælland, kommunen og virksomhederne er gået sammen om at løse en konkret udfordring, siger uddannelses- og forskningsminister Tommy Ahlers.

Uddannelsen bliver tilknyttet EASJs finansøkonomuddannelse i Næstved, og med uddannelsesstationen i Holbæk er der i alt godkendt 16 uddannelsesstationer.

Godkendelsen kommer efter, at Uddannelses- og Forskningsministeriet sidste år startede forsøgsordningen med uddannelsesstationer (distribueret uddannelsesaktivitet). Dermed fik erhvervsakademier og professionshøjskoler mulighed for at få uddannelse ud til områder, hvor der ikke er så mange uddannelsestilbud.

Initiativet følger konkret op på den tidligere V-regerings strategi for Vækst og Udvikling i hele Danmark, hvor regeringen ville undersøge, hvordan større dele af en videregående uddannelse kunne gennemføres andre steder end det geografiske udbudssted.

Senest opdateret 07. januar 2019