Gå til indhold
Du er her: Forside Aktuelt Nyheder 2021 29,7 millioner kroner til praksisnær uddannelsesforskning

29,7 millioner kroner til praksisnær uddannelsesforskning

Ph.d.-rådet for Uddannelsesforskning har netop uddelt 12 ph.d.-stipendier til forskning, der skal styrke læreruddannelsen og folkeskolen.
Kontakt
Kathrine Lyneborg Nielsen
Specialkonsulent
Tlf.: +45 72 31 79 96
Email: kln@ufm.dk

02. november 2021

De 12 ph.d.-projekter er organiseret i samarbejder mellem landets universiteter og professionshøjskoler. Projekterne skal derigennem bidrage med praksisnær viden til gavn for både folkeskolen og for undervisningen på læreruddannelsen.

I år har de bevilgede projekter for eksempel fokus på, hvordan musikalske fællesskaber kan understøttes og kvalificeres i folkeskolen og hvordan indskolingselevers deltagelse og medbestemme i danskfaget kan udvikles gennem undervisning med drama.

Det er ellevte gang, at Ph.d.-rådet for Uddannelsesforskning bevilger ph.d.-stipendier med fokus på folkeskolen, og rådet uddeler i alt 29,7 mio. kr. til ph.d.-stipendier med dette års uddeling.

Ph.d.-rådet for Uddannelsesforskning

  • Ph.d.-rådet består af en formand og ti medlemmer.
  • Formanden udpeges direkte af uddannelses- og forskningsministeren. De resterende medlemmer udpeges af uddannelses- og forskningsministeren efter indstilling fra Danske Universiteter (tre medlemmer), Professionshøjskolernes Rektorkollegium (tre medlemmer), Danmarks Frie Forskningsfond (to medlemmer) og Kommunernes Landsforening (to medlemmer).
  • Ph.d.-rådet administreres og sekretariatsbetjenes på Aarhus Universitet.
  • Rådet har siden 2011 bevilget 130 ph.d.-stipendier.
  • Det overordnede formål med ph.d.-stipendierne er at forbedre udbyttet for alle elever i folkeskolen og dermed deres forudsætninger for videreuddannelse og beskæftigelse.
  • Ph.d.-stipendierne er forankret i et samarbejde mellem en professionshøjskole og et universitet med henblik på at binde forsknings- og uddannelsesmiljøerne sammen og understøtte, at den nye viden kommer de pædagogiske uddannelser og praksis i folkeskolen til gavn.
  • Ph.d.-erne vil efterfølgende kunne undervise på en professionshøjskole og dermed inddrage forskningen i undervisningen.

 

Senest opdateret 02. november 2021