Nye tal om professionshøjskolernes efteruddannelsesaktivitet for lærere
Se de nyeste tal for lærernes efter- og videreuddannelse:
- Notat vedr. professionshøjskolernes efteruddannelsesaktivitet i relation til folkeskoleområdet (pdf)
Den samlede aktivitet på professionshøjskolerne i forhold til lærernes efteruddannelse i et undervisningsfag er fra 2017/2018 til 2018/2019 faldet med 24 procent.
Der har blandt andet været et fald i efteruddannelsesaktiviteten i fag som geografi, historie, kristendomskundskab/religion, madkundskab, natur/teknologi og sprogfagene dansk, fransk og tysk. Derimod er der blandt andet sket en stigning i efteruddannelsesaktiviteten i fag som billedkunst, idræt og musik.
Siden økonomiaftalen mellem regeringen og KL i 2014, hvor der blev afsat 1 milliard kroner til efteruddannelse som følge af folkeskolereformen, har det været en central indsats for Uddannelses- og Forskningsministeriet, Børne- og Undervisningsministeriet, KL og Danske Professionshøjskoler at give et fagligt løft til lærerne i form af målrettet efteruddannelse.
Professionshøjskolernes efteruddannelsesaktivitet opgøres for efteruddannelse i folkeskolens fag samt for særlige indsatsområder som f.eks. inklusion, vejledning og it gennemført på landets seks professionshøjskoler, herunder Center for Undervisningsmidler. Tallene omfatter således ikke alle former for efteruddannelse blandt folkeskolens lærere.
Baggrund
Uddannelses- og Forskningsministeriet har i samarbejde med Børne- og Undervisningsministeriet, Danske Professionshøjskoler, Skolelederforeningen og KL igangsat en løbende monitorering af de dele af professionshøjskolernes efter- og videreuddannelsesudbud og -aktivitet, som skal understøtte folkeskolereformen og følge op på økonomiaftalen for 2014. Målingen, som blev gennemført første gang i 2014, udføres årligt af Uddannelses- og Forskningsministeriet og Danske Professionshøjskoler indtil udløbet af den ekstraordinære efteruddannelsesmilliard i 2025.
Handlinger tilknyttet webside