Gå til indhold
Du er her: Forside Aktuelt Nyheder 2021 Nye tal om professionshøjskolernes efteruddannelsesaktivitet for lærere

Nye tal om professionshøjskolernes efteruddannelsesaktivitet for lærere

Nye tal viser, at der er sket et fald i professionshøjskolernes efteruddannelsesaktivitet i relation til folkeskoleområdet. Det kan skyldes en generel mætning i forhold til den store aktivitet, der har været tidligere. Derudover kan det have betydning, at midlerne er blevet forlænget til 2025.
Kontakt
Stine Glavind Eskesen
Fuldmægtig
Tlf.: +45 72 31 83 64
Email: sges@ufm.dk

12. februar 2021

Se de nyeste tal for lærernes efter- og videreuddannelse:

Den samlede aktivitet på professionshøjskolerne i forhold til lærernes efteruddannelse i et undervisningsfag er fra 2017/2018 til 2018/2019 faldet med 24 procent.

Der har blandt andet været et fald i efteruddannelsesaktiviteten i fag som geografi, historie, kristendomskundskab/religion, madkundskab, natur/teknologi og sprogfagene dansk, fransk og tysk. Derimod er der blandt andet sket en stigning i efteruddannelsesaktiviteten i fag som billedkunst, idræt og musik.

Siden økonomiaftalen mellem regeringen og KL i 2014, hvor der blev afsat 1 milliard kroner til efteruddannelse som følge af folkeskolereformen, har det været en central indsats for Uddannelses- og Forskningsministeriet, Børne- og Undervisningsministeriet, KL og Danske Professionshøjskoler at give et fagligt løft til lærerne i form af målrettet efteruddannelse.

Professionshøjskolernes efteruddannelsesaktivitet opgøres for efteruddannelse i folkeskolens fag samt for særlige indsatsområder som f.eks. inklusion, vejledning og it gennemført på landets seks professionshøjskoler, herunder Center for Undervisningsmidler. Tallene omfatter således ikke alle former for efteruddannelse blandt folkeskolens lærere.

Baggrund

Uddannelses- og Forskningsministeriet har i samarbejde med Børne- og Undervisningsministeriet, Danske Professionshøjskoler, Skolelederforeningen og KL igangsat en løbende monitorering af de dele af professionshøjskolernes efter- og videreuddannelsesudbud og -aktivitet, som skal understøtte folkeskolereformen og følge op på økonomiaftalen for 2014. Målingen, som blev gennemført første gang i 2014, udføres årligt af Uddannelses- og Forskningsministeriet og Danske Professionshøjskoler indtil udløbet af den ekstraordinære efteruddannelsesmilliard i 2025.

Senest opdateret 12. februar 2021