Ny rapport giver et fælles videngrundlag om vilkårene for studerende med funktionsnedsættelser på de videregående uddannelser
Rapporten er del af opfølgningen på den handicappolitiske aftale på uddannelsesområdet, som et bredt flertal i Folketinget indgik i maj 2021.
Rapportens formål er at belyse vilkår på det videregående uddannelsesområde, som har betydning for studerende med funktionsnedsættelsers trivsel og læringsudbytte. Derudover ser rapporten på de støtte- og kompensationsmuligheder, der har betydning for målgruppens muligheder for at studere på lige fod med deres medstuderende uden funktionsnedsættelser - herunder dispensationspraksis på uddannelsesinstitutionerne.
Rapporten belyser blandt andet, hvordan andelen af gruppen af studerende med funktionsnedsættelser er steget inden for de seneste ti år, og hvordan de klarer vejen gennem de videregående uddannelser i forhold til frafald, studietid og ledighed.
Arbejdsgruppen har på baggrund af rapportens videngrundlag drøftet mulige initiativer, som den vurderer vil kunne bidrage til at understøtte og styrke de eksisterende rammer for de videregående uddannelser, så studerende med funktionsnedsættelser i højere grad kan studere på lige fod med deres medstuderende uden funktionsnedsættelser.
Kontakt
Handlinger tilknyttet webside