Gå til indhold

Når lærere lærer

Uddannelses- og forskningsminister Søren Pinds tale ved uddeling af priser til årets DEP-opgaver i DGI Byen, 1. marts 2018.

Det talte ord gælder.

Mine damer og herrer

Tak for invitationen til at være med til at fejre nogle af landets dygtigste erhvervsskolelærere. Og sige et par ord til alle jer, som er med her i dag. ”Lærerne er de mest ansvarlige og vigtige medlemmer af vores samfund. Deres faglige indsats påvirker jordens skæbne.”

Det er ikke mine ord. De stammer fra den australske læge og forfatter Helen Caldicott.

Det er store ord. Men også kloge ord.

For lærergerningen er en af de vigtigste gerninger, der findes.

Og det er uanset, om det er klasselæreren i 3. a, gymnasielæreren eller erhvervsskolelæreren, vi taler om. I bærer ansvaret for kommende generationers dannelse. I er med til at forme vores de unge. Og med dem er de med til at forme fremtiden.

Og hvis I spørger I mig, bliver I hyldet alt for lidt. Der er i hvert fald kortere mellem diverse tvivlsomme sangkonkurrencer end mellem konkurrencer, der præmierer indsatsen for god læring i det her land. Så har jeg vist ikke sagt for meget…

Derfor vil jeg gerne takke udbyderne af Diplomuddannelsen i Erhvervspædagogik for ideen med at hædre de bedste DEPopgaver. Det er en god og tiltrængt måde at anerkende nogle af landets dygtigste erhvervsskolelærere.

For få søger ind på erhvervsuddannelserne

I jeres afgangsopgaver gemmer sig en guldgrube af viden og inspiration. Det gælder hvad enten I beskæftiger jer med anvendelse af simulation på SoSu-uddannelsen, akademisering af elever på kontoruddannelsen eller voksne kursisters motivation for at deltage i livslang læring. Jeres afgangsopgaver kan være med til at sætte gang i de faglige diskussioner på lærerværelset og andre steder. Og forhåbentlig også gøre undervisningen på landets erhvervsuddannelser endnu bedre.

Der er god grund til, at vi drøfter erhvervsskolelærerens profession og udvikling. Erhvervsskolerne er en grundsten i det danske uddannelsessystem. Og vi må erkende, at der er udfordringer, ja sågar problemer i dag.

Alt for få søger ind på vores erhvervsuddannelser.

Og alt for mange falder fra, når de først er kommet ind.

Vi har brug for dygtige faglærte

Manglen på dygtige faglærte er et problem for vores fællesskab.

Vi har brug for elektrikere, snedkere og tømrere til at bygge nyt og bygge smart. Vi har brug for social- og sundhedsassistenter til at passe på patienterne og det stigende antal ældre. Vi har i det hele taget brug for finansassistenter, frisører, flymekanikere og mange andre dygtige faglærte til at holde hjulene i gang i vores land.

At være faglært er i mine øjne noget af det fineste, man kan blive. Som faglært skaber man noget: Huse. Gastronomi. Tøj. Møbler. God service. Pleje og velfærd.

Mange mennesker har hver dag glæde af netop det, en faglært person kan.

I skal holde eleverne til ilden

I Schweiz, hvor jeg en overgang boede som barn, er der stor respekt omkring de faglige uddannelser. To tredjedele af de unge i Schweiz vælger i dag en erhvervsuddannelse. Herhjemme er det kun en femtedel.

Hvad skyldes det? Ja, årsagerne kan være mange. Og jeg vil ikke gå i dybden med dem her i dag.

Men én ting er sikkert. Som erhvervsskolelærere spiller I en afgørende rolle for at motivere eleverne.

For at holde dem til ilden, så de får lyst til at gøre deres uddannelse færdig.

Det er jer, der skal vise eleverne den faglige begejstring og den stolthed der er over at kunne et håndværk. I skal udvikle nye metoder, der giver eleverne mulighed for at være deltagende og involverede i deres uddannelse. Og I skal bidrage til et højt niveau i undervisningen.

Teori på dagligdagen

Derfor er det så vigtigt, at vi uddanner dygtige erhvervsskolelærere. Gennem det seneste år har I haft mulighed for selv at komme tilbage på skolebænken. Man kan tale om her at få lov at smage jeres egen medicin, om jeg så må sige. Det kan være en skræmmende oplevelse, det gælder i hvert fald i mit parti…

På Diplomuddannelsen i Erhvervspædagogik har I lært om didaktik og pædagogisk videnskabsteori. I er blevet bekendt med forskellige læringstraditioner og forudsætninger for læring. I har fået et teoretisk grundlag knyttet op på den erfaring, I allerede har fra jeres praktiske dagligdag på skolerne.

Min elskede sammenhæng mellem teori og praksis.

Det kan ikke andet, end at gøre jer til bedre lærere.

Jeg er glad for, at I har taget imod muligheden for at videreuddanne jer. Det burde flere danskere gøre. Nu, er det så vigtigt, at den viden, I har tilegnet jer, kommer ud og virke på skolerne.

Vigtigt med et dynamisk læringsmiljø

Det tror jeg bedst sker gennem et undervisningsmiljø, hvor man hele tiden er nysgerrig på, om man kan gøre det bedre. Sidste år hørte jeg et interessant foredrag af Linda Price. Hun er professor i ‘Educational Technology’ ved Kingston University i London.

Hun sagde, at det vigtigste for at udvikle god undervisning er, at underviserne selv indgår i et dynamisk læringsmiljø.

Et miljø, hvor man kan tale sammen på tværs og blive klogere på de respektive fagligheder.

Et miljø, hvor man også tør afprøve nye metoder, bliver inspireret af hinanden og ja – evaluerer hinanden. Det kan godt være svært i Danmark. Vi har en indre blufærdighed, som udlændinge har svært ved at forstå.

Det kan vi lade os inspirere af. Og det er jo netop det, I gør med NVE-konferencen i dag.

I former fremtiden

Den gode lærer tænder en gnist i elevens øjne. Holder dem til ilden og giver dem lyst til at lære mere.

Jeg håber, I vil bruge det, I har lært på Diplomuddannelsen hver eneste dag i klasselokalet.

Så I kan skabe inspirerende undervisning. Så I kan gøre flere unge til gode kokke og kranførere, glarmestre og gartnere.

Så I kan være med til at forme en fremtid, hvor den stolthed, som man for eksempel oplever i Håndværkerforeningen spreder sig hos de unge.

Med de ord vil jeg sige tillykke med afgangsprojekterne.

Og nu er jeg spændt på at læse bedømmelseskomitéens begrundelser.

Tak for ordet.

Handlinger tilknyttet webside

Senest opdateret 25. september 2023