Det talte ord gælder
Erasmus i Struer
Velkommen til. Det er fantastisk at se så mange deltagere. Det vidner om, at interessen for Erasmus+ er stor. Og det er med god grund. Det er et enklere, mere effektivt program, og så er der flere midler end nogensinde. Det kommer jeg tilbage til.
For jeg vil gerne starte et andet sted. For to måneder siden var jeg i Struer. Her besøgte jeg Bang & Olufsen. I en årrække har Ingeniørhøjskolen Århus Universitet i samarbejde med B&O afholdt en international sommerskole.
Det hele startede oprindeligt som et projekt med tilskud fra Erasmus. I et samarbejde med flere europæiske partnere har
Ingeniørhøjskolen sammen med B&O udviklet en international sommerskole.
De kalder sommerskolen en Innovationcamp. Det centrale er, at studerende fra forskellige studieretninger og fra forskellige lande får mulighed for at arbejde sammen med teknikere og designere fra B&O.
De studerende på sommerskolen arbejder med rigtige problemstillinger. Og de skal komme med nye konkrete idéer til produkter eller ydelser. Flere gange har idéerne i øvrigt været så gode, at B&O har valgt at gå videre med dem.
Men det primære formål med innovationscampen er ikke at producere nye produkter. Det primære er, at de studerende både prøver at arbejde tværkulturelt og tværfagligt i forbindelse med innovation og udvikling af nye produkter i en virksomhed.
Efter tilskuddet fra Erasmus er sluppet op, er sommerskolen fortsat, og de seneste to år er den blevet afholdt i Kina. Sommerskolen i Struer er et eksempel på et Erasmus projekt med perspektiver.
Og det er et godt eksempel på en af de prioriteter, der står højt på dagsordenen i det nye Erasmus+; nemlig samarbejde med erhvervslivet.
Med 26 millioner arbejdsløse i Europa, hvoraf 6 millioner er unge, er bekæmpelse af arbejdsløshed højt på den europæiske dagsorden. Og aktiviteterne i Erasmus er med til at forbedre unges muligheder for at få et arbejde.
Erasmus+ med mange plusser
Det nye Erasmusprogram samler alle tilskud til uddannelse, ungdom og idræt i en ramme under navnet Erasmus+. Men de velkendte navne Erasmus, Leonardo da Vinci, Comenius, Grundtvig og Aktive Unge bliver videreført under Erasmus+
Det bliver enklere program. Og det bliver et større program end nogensinde. Budgettet bliver godt 104 milliarder kr. over en 7-årig periode. Det svarer cirka til en halv Storebæltsbro om året. Og det er en stigning på godt 40 procent i forhold til
tidligere.
Men der er mange andre plusser i Erasmus+. Erasmus+ indeholder bedre muligheder for at samarbejde på tværs af uddannelsessektorer. Og på tværs af formel og ikke-formel læring.
Erasmus+ vil også byde på flere muligheder for mobilitet og samarbejde med lande uden for Europa. Og Erasmus+ vil som nævnt i endnu højere grad vægte samarbejde med virksomheder – og styrke unges forudsætninger for at få et job.
Mobilitet er stadig i grundpillen i Erasmus. Sidste år fejrede vi Erasmus programmets 25 års fødselsdag. Og I foråret passerede vi studerende nummer 3 mio., der har været på international mobilitet med tilskud fra Erasmus.
- Det tal vil runde 4 millioner inden den ny programperiode er udløbet. Og her er ikke medregnet:
- 800 000 lærer og undervisere, der kommer på praktik
eller studieophold - De 650.000 erhvervsskoleelever, der får tilskud med til at studie eller praktikophold
- Og de mere end 500 000 unge, der har deltaget i frivillige ungdomsaktiviteter.
Det er svimlende tal. Men det er også verdens største mobilitetsprogram. Bagsiden på postkortet med teksten ”send flere penge” er blevet læst. Og ikke alene er der kommet langt flere midler til. Man har også udvidet mulighederne.
I Erasmus+ vil de studerende ved de videregående uddannelser nu kunne rejse ud til lande uden for Europa. De vil kunne låne penge til en kandidatuddannelse i et andet europæisk land.
Og de vil tilmed kunne tage på praktikophold i udlandet efter de er færdige med deres uddannelse. Med andre ord, vi mener det alvorligt i Europa, når vi siger, vi ønsker mobilitet af studerende på tværs af grænserne.
Og det handler ikke kun om studerende på de videregående uddannelser. Erasmus+ giver en international dimension til hele uddannelsesverdenen fra ABC til Ph.d.
Og til unge og voksne uden for det formelle uddannelsessystem.
- Det gælder for lærere i folkeskolen eller gymnasiet, der tager nye læringsmetoder med sig hjem efter et studieophold i Italien
- Det gælder for elektrikerlærlingen i praktik på en tysk virksomhed, der bliver fagligt dygtigere samtidig med at han bliver i stand til at læse en tysk manual
- Og det gælder for unge, der mødes på tværs af
grænser og laver frivilligt arbejde.
Erasmus+ når hele vejen rundt.
Erasmus+ og danske initiativer
Det nye program falder fint i tråd med regeringens
ambitioner. For det er ikke nogen hemmelighed, at da regeringen trådte til for to år siden - var det et farvel til grænsebomme, selvtilstrækkelighed og en tilgang præget af lukkethed overfor omverdenen.
Det er regeringens klare holdning, at Danmark skal tage medansvar for udviklingen i verden. Danmark skal være et åbent land, som bruger de muligheder, globaliseringen giver os. Det gælder i høj grad på uddannelsesområdet.
Derfor er regeringen også kommet med en handlingsplan for internationalisering af de videregående uddannelser. En international dimension i ens uddannelsesforløb er uvurderlig for den enkeltes personlige udvikling og muligheder i livet.
Det handler om kvalitet. Det handler om kompetencer i sprog.
Og det handler om kulturforståelse. Mobilitet og internationale erfaringer er værdifuldt for den enkelte, og det er værdifuldt for hele samfundet. For vi lever i en verden med voksende global konkurrence. Fjerne egne er blevet nære.
Det betyder, at vores virksomheder og offentlige institutioner, skal kunne agere med globalt udsyn og indsigt. Og det kræver, at vi har medarbejdere med internationale kompetencer.
For mig er det vigtigt at understrege, at internationalisering af uddannelserne ikke er et spørgsmål om at have et internationalt element i tillæg til den ordinære uddannelse.
Internationalisering skal være en integreret del. Og jeg ser internationalisering som en afgørende del af indsatsen for at styrke kvaliteten og relevansen af uddannelserne. Virksomheder efterspørger unge med internationale kompetencer.
Jeg vil ikke opremse alle initiativerne i handlingsplanen for internationalisering. Den overordnede målsætning er, at vi skal have flere studerende på studieophold i udlandet. Vi skal fremme de internationale læringsmiljøer i Danmark. Og vi skal styrke de unges fremmedsprogskompetencer.
Målet er blandt andet, at i 2020 skal 50 procent af
dimittenderne fra de videregående uddannelser tager på studie- eller praktikophold i udlandet. Her kommer ikke mindst Erasmus+ til at bidrage til at nå den målsætning.
Vi skal sikre høj kvalitet og relevans i opholdende. Og så skal vi sikre, at når de unge kommer hjem, så skal deres ophold anerkendes på lige fod med kvalifikationer fra danske uddannelsesinstitutioner.
Der skal også flere undervisere ud på studieophold. Og så skal vi styrke samarbejdet med de nye vækstlande. Men det er ikke kun med handlingsplanen, at vi sætter fokus på det internationale. Med den nye skolereform får kommende elever nu engelsk allerede fra 1. klasse og tysk eller fransk fra 5. klasse.
I vores udspil til folkeskolereformen var det også
regeringens ønske at det skulle være lettere at oprette
internationale linjer og internationale grundskoler.
Det internationale skal bidrage med kvalitet
Erasmus+ og regeringens ambitioner flugter godt. Internationalt udsyn er en central kompetence. Og Erasmus+ når hele vejen rundt. Fra folkeskoler til universitetet. Og fra unge uden for de formelle uddannelser til voksne, der vil opkvalificeres.
Deltagelse i Erasmus+ giver udsyn, det giver dannelse og evne til at vælge sin egen vej gennem livet. Det giver inspiration
Det skærper fagligheden. Og det er grundlæggende med til at styrke kvaliteten og relevansen af uddannelserne, så de unge er bedre rustet til fremtidens arbejdsmarked.
Jeg vil gerne slutte af med at sige tak. Dels til Undervisningsministeriet og dels til EU Kommissionens og Parlamentets Repræsentation i Danmark for samarbejdet i forbindelse med at arrangerer denne konference.
Og så ved jeg, at I får fornøjelse af undervisningsministeren senere i dag. Og hende vil jeg også gerne takke – ikke mindst for det store arbejde i forbindelsen med arbejdet med Erasmus+. Som jo er faldet rigtig godt ud. Jeg håber, at I alle bliver dyb engageret i det nye program. Det har vi brug.
Ha’ en rigtig god konference.