Gå til indhold

Større ledelsesrum og kvalitetsløft gennem mere undervisning

Uddannelsesminister Morten Østergaards tale ved OK13 konference og ledelsesudviklignsforløb den 10. september 2013 i Odense.

Det talte ord gælder

I skal uddanne Danmarks dygtigste generation

Det er en stor fornøjelse at være her blandt så mange uddannelsesledere.

Lad mig starte med at lægge et kæmpe forventningspres på jer. I har et stort ansvar for Danmarks fremtid. Intet mindre.

Bedre og mere uddannelse er det fundament, der skal sikre velstand og vækst i fremtiden.

Og regeringens ambition er som bekendt, at vi skal skabe den dygtigste generation i historien. I har en nøglerolle i, at vi udfrier de høje ambitioner.

For som uddannelsesledere på erhvervsakademier,
professionshøjskoler og Danmarks Medie- og Journalisthøjskole har I en afgørende betydning for kvaliteten på og udviklingen af de videregående uddannelser.

Mere og bedre undervisning

Kvalitet i uddannelserne er mange ting. Kvaliteten hænger naturligvis sammen med både omfanget, indholdet og tilrettelæggelsen af undervisningen.

Man kan ikke lave en entydig kobling mellem antallet af undervisningstimer og kvalitet. Kvalitet er ikke lig antallet af timer. Men det modsatte giver jo heller ikke mening. Altså at undervisningens omfang ingen betydning har for kvaliteten. For så kunne vi jo klare det hele med et brevkursus.

Jeg kommer ikke med centralt fastsatte minimustimetal – det er uddannelsesinstitutionernes ansvar at vurdere, hvilken løsning der er bedst.

Men vi kan omvendt ikke sidde det overhørig, når vi hører om studerende, der melder fra studier med den begrundelse, at der er for få udfordringer, og at niveauet er for lavt.

De studerende skal ikke falde fra – de skal falde til. Det handler ikke mindst om, at undervisningen skal prioriteres højere. Og det handler om mere og bedre undervisning.

Derfor er jeg godt tilfreds med OK13-aftalerne, der har et helt afgørende mål; undervisernes ressourcer skal udnyttes bedre, og de skal bruge mere tid på undervisning.

Der har været meget fokus på regeringens kvantitative uddannelsesmålsætninger.

Nu skal der for alvor fokus på kvaliteten. De studerende skal have undervisning af høj kvalitet.

I forsommeren havde jeg samlet ledelsesrepræsentanter fra hele uddannelsessektoren – flere af jer her i dag var til stede.

Og her sagde jeg, at vi må have den ambition, at vi ikke må miste et eneste job i Danmark, fordi vi ikke har de personer med de kvaliteter, som der efterspørges.

Det er helt afgørende, at de videregående uddannelser interesserer sig noget mere for, hvad deres dimittender laver - ikke bare til sidste eksamen, men også til første job.

For relevans er kvalitet. Og alle uddannelser skal give de studerende muligheder for at udvikle deres faglighed i relation til arbejdsmarkedet.

Fra timetælleri til ledelse og fleksibilitet

På hele uddannelsesområdet er OK13 et paradigmeskifte.

Aftalerne er et grundlæggende opgør med det timetælleri, der nogle steder har overskygget – det som det hele egentlig handler om; kvalitet i undervisningen.

På erhvervsakademier, professionshøjskoler og Danmarks Medie- og Journalisthøjskole betyder OK13-aftalerne, at kvartalsnormen for opgørelse af arbejdstiden, erstattes med en årsnorm.

Det er godt. For kvartalsnormen havde den uheldige konsekvens, at hver ny ekstra aktivitet krævede forhandlinger og har kostet overtidsbetaling til underviserne. Netop fordi deres undervisningstid var planlagt ud fra faste normer og akkorder lang tid i forvejen.

Nu er der med OK13 indført en årsnorm og en tillægsstruktur i tilknytning til stillingsstrukturen.

Det er et markant skifte i arbejdstilrettelæggelsen og en styrkelse med én fælles, ny stillingsstruktur for alle institutioner og uddannelser.

Målet med aftalerne er at skabe et bedre grundlag for, at institutionerne kan prioritere opgaver og ressourcer
fleksibelt og dynamisk, så de løbende kan tilpasses nye og ændrede behov og krav.

Og målet er, at underviserne skal undervise mere – og at der prioriteres flere ressourcer til de studerende og til forsknings- og udviklingsaktiviteter.

Jeg er ikke i tvivl om, at aftalerne understøtter regeringens overordnede målsætning om at skabe grundlaget for den dygtigste generation nogensinde.

Ledelsesretten er tilbage

Med OK13-aftalerne ændres arbejdstidstilrettelæggelsen, fordi vi ønsker at ændre den måde institutionerne arbejder. Og fordi vi derved vil sikre bedre uddannelser.

Arbejdstidsregler og arbejdstidskulturen før OK13-aftalerne har haft afgørende konsekvenser for ledelsesrummet på uddannelsesinstitutionerne

Det har undermineret ledelsen. Det har undermineret ledernes mulighed for at prioritere tiden mellem de forskellige opgavetyper, som I som uddannelsessektor er ansvarlige for.

Med OK13 har I fået ledelsesretten og forpligtigelsen til at lede og fordele arbejdet tilbage. Det giver jer et bedre grundlag for at prioritere opgaver og ressourcer. Og det giver ikke mindst muligheden for en bedre anvendelse af undervisernes ressourcer.

Jeg vil gerne understrege, at det ikke er meningen med OK13, at det nye ledelsesrum, skal stækkes med lokale aftaler om faste forberedelsesfaktorer, normer, akkorder og andre udmålinger af arbejdstid.

Og jeg er glad for, at professionshøjskolerne har meldt ud, at de er enige i det synspunkt.

Omdrejningspunktet på en uddannelsesinstitution skal selvfølgelig være de studerende.

Det er afgørende, at uddannelserne tilbyder fagligt dygtige og engagerende undervisere. At studierne er på fuld tid. Og at den nyeste viden skal videreformidles til de studerende.

Disse forventninger mener jeg, at aftalerne er med til at understøtte. Og I som ledere skal være med til at indfri dem. Den forandringsproces, der finder sted, efterspørger
uddannelsesledere, der tør udfordre og gå forrest.

I skal have modet til at bruge OK13 til at løfte kvaliteten på uddannelserne.

I skal være dagsordensættende

OK13 betyder også, at I i højere grad kan imødekomme efterspørgslen efter at tilpasse institutionerne til nye behov og krav. For nu har I retten til at disponere over undervisernes arbejdstid i forhold til forskellige opgaver.

Jeg ser gerne, at I med jeres tætte kontakt til praksis og kendskab til nye behov og nye ideer - bliver mere dagsordensættende for at sikre relevansen og dialogen om, hvilke kompetencer der efterspørges nu, om 5 år og om 10 år.

Nye ideer og tiltag skal samtidig hurtigt integreres i uddannelserne, i udviklingsaktiviteterne og i samarbejde med praksis.

Det er en kompleks og krævende opgave at skulle systematisere ny viden og sikre relevansen og kvaliteten i en dynamisk interaktion med praksis.

Men det er også et meget privilegeret og spændende felt at befinde sig i både som leder og som offentlig arbejdsplads. Med ansvaret følger forventninger.

Uddannelseslederne har en central opgave

Jeg har tidligere nævnt, at forudsætningen for en vellykket forandring af vores uddannelsessektor først og fremmest kræver et opgør med vaneforestillinger og falske modsætninger.

Derfor er nærmeste leder af undervisere nøglespillere i den omstillingsproces, institutionerne nu står over for.

Det er jer, der skal bryde med en akkordkultur. Det er jer, der skal forandre en stærk selvledelseskultur til en stærk faglig samarbejds- og teamkultur.

En faglig samarbejds- og teamkultur, hvor der er fokus på den udvikling, der sker i organisationen frem for hos individet.

En af intentionerne i aftalerne er en udvikling af det faglige miljø. Undervisningen og uddannelserne skal bygges op om styrket tilstedeværelse af underviserne på institutionerne.

En stærkere videndeling mellem undervisere, og større
koordinering på tværs af undervisningen. Og ikke mindst en tættere kontakt mellem undervisere og studerende.

Det mener jeg, der nu for alvor er skabt grobund for, at I som uddannelsesledere kan implementere i praksis.

Jeg er samtidig helt bevist om, at det er en kæmpe implementeringsopgave, der ligger foran jer.

Det er en historisk omfattende omstilling, der kræver et stærkt ledelsesfokus i dialog med underviserne. Det er en omstilling, der kommer til at stille nye og benhårde krav til jer hver især som uddannelsesleder.

Vi bakker op om et ledelsesudviklingsforløbet

Det er en stor udfordring.

Derfor er ministeriet også gået sammen med Danske
Erhvervsakademier og Professionshøjskolernes Rektorkollegium om at tilbyde det ledelsesudviklingsforløb, som begynder i dag med OK13-konferencen.

Vores ønske er at understøtte de mange lokale initiativer, som allerede er i gang eller som er på vej i forhold til at implementere OK13-aftalerne på de enkelte institutioner.

Intentionen med det fælles ledelsesudviklingsforløb har været at sikre den tværgående dialog og erfaringsudveksling på tværs af institutioner og ledelses- og funktionslag.

Jeg håber, at forløbet kan give en merværdi til de lokale tiltag. Jeg håber, at det kan skabe en fælles forståelse for, at den erhvervsrettede videregående uddannelsessektor med OK13-aftalerne kan blive meget bedre både for studerende, undervisere og ledere.

Og jeg håber, at I som nærmeste leder af undervisere får konkrete redskaber med tilbage i den ledelseshverdag, I skal klædes på til.

Uddannelse er topprioriteret af regeringen

Jeg er rigtig glad for, at vi har samlet så mange uddannelsesledere, uddannelseschefer, HR-ansvarlige og rektorer her i dag.

Jeres rolle, jeres arbejde, er helt afgørende for, at kan vi skabe grundlaget for den bedst uddannede generation i danmarkshistorien.

I skal have modet til at udfordre og gå foran i den proces. Ja, som I kan fornemme, har jeg høje forventninger til jer. Men det går selvfølgelig også den anden vej. Og jeg mærker de høje forventninger til regeringen. Vi gør vores bedste. Vi lytter. Og vi handler.

Regeringen har givet uddannelse topprioritet. Det er derfor de videregående uddannelser for første gang nogensinde har fået flerårige basisbevillinger, hvilket muliggør flere fastansættelser af undervisere og forskere og mere langsigtede investeringer i at udvikle kvaliteten.

Det er derfor, at der er udmøntet milliarder af kroner til udbygning og modernisering af uddannelsesinstitutionerne. Det er derfor, at årets rekordoptag finansieret krone for krone.

Og det er derfor, at jeg er meget optaget af, at målet med OK13 opfyldes - fordi det er nøglen til, at disse store investeringer kan bringes succesfuldt i spil i form af mere og bedre undervisning - og i form af udvikling af erhvervsakademierne og professionshøjskolerne.

Forventningerne er store. Og jeg vil følge jeres implementeringsarbejde tæt.

Og jeg håber dagen i dag og det samlede ledelsesudviklingsforløb, kan være med til at understøtte en succesfuld implementering af OK13 på alle institutionerne.

God fornøjelse med dagen.

Handlinger tilknyttet webside

Senest opdateret 07. februar 2024