Gå til indhold

Udfordringer udvikler

Uddannelsesminister Morten Østergaards tale ved overrækkelse af diplomer på Akademiet for Talentfulde unge den 14. januar 2014 i Aarhus.

DET TALTE ORD GÆLDER

Det skal ikke være nemt

Mange af jer skal nok hjem og se det danske landshold i herrehåndbold spille mod Østrig i aften.

Hver og en af dem, der kommer på banen i aften, har været en del af de talentprogrammer, der er noget helt naturlig indenfor sportens verden.

Når børn møder op og viser sig at have særlige forudsætninger, i dette tilfælde for håndbold, så er det naturligt, at man holder ekstra træning for dem og inviterer til udtagelsesstævner og andre ting, så man til sidst står med de allerdygtigste, der kan konkurrere med de bedste i verden.

Vi har langt fra den samme tradition i uddannelsernes verden til trods for, at talenterne er mindst ligeså mangfoldige indenfor uddannelse, som de er indenfor sporten.

For et par måneder siden var jeg sammen med en internationalt anerkendt uddannelsesforsker fra New Zealand. Et af hans hovedbudskaber var, at læreres opgave ikke er at gøre arbejdet nemt for eleven. Den er at gøre det svært. For hvis man ikke bliver udfordret, begår man ikke fejl. Og hvis man ikke begår fejl, så er det begrænset, hvad man lærer.

Det kan jeg godt nikke genkendende til fra min gymnasietid. Jeg gik i gymnasiet her i Aarhus. På Risskov Amtsgymnasium i den anden ende af byen.

De lærere som jeg husker bedst fra dengang, var netop de lærere, der gav den en ekstra skrue. De lærere som gjorde det svært. De lærere som udfordrede. Det er en vigtig pointe.

Og det er også et væsentligt grundlag for Akademiet for Talentfulde Unge.

Det er vigtigt at blive udfordret. Og alle jer unge talenter her i dag, I har netop vist, at I har lyst til udfordringer. I har vist viljen til at lære nyt. Og I har vist et engagement ud over det sædvanlige. 

Samtidig har I jo også været modige. For da I blev optaget på Akademiet for Talentfulde Unge kunne I jo ikke rigtig vide hvad det var, I havde meldt jer til. I var de første. I har været prøvekaniner, som Svend Thorhauge netop sagde.

Jeg kan kun sige gode ting om hele idéen bag Akademiet for Talentfulde Unge. Og jeg vil gerne kvittere for, at Viby Gymnasium tog initiativ til at få en afdeling af Akademiet til Region Midtjylland. 

Også tak til Learnmark Horsens, Herning Gymnasium og Silkeborg Gymnasium og Region Midtjylland, der støttede op om ideen. Endelig er jeg også glad for, at Aarhus Universitet fra starten af har været engageret i projektet.

Akademiet for Talentfulde Unge tilbyder en unik mulighed for, at gymnasieelever kan fordybe sig, og opleve at blive udfordret ud over det sædvanlige.

Og i min verden er det en grundlæggende tilgang til uddannelse og læring: alle skal udfordres til at indfri deres højeste potentiale.

Udfordringer - også til de dygtigste

Uddannelse er en afgørende forudsætning for at kunne klare sig godt. Og vi skal i Danmark være dygtigere på alle områder og niveauer.

I dag gør vi en indsats for de, der har særlige udfordringer i skolen og i uddannelsessystemet. Det er vigtigt. Og det skal vi fortsætte med.

Men vi har ikke haft samme tradition for at gøre noget for elever og studerende, der er særligt dygtige. I praksis har vi haft et uddannelsessystem, der lagde et loft over, hvor klog man måtte blive.

Fx har der været meget begrænsede muligheder for, at I som gymnasieelever har kunnet tyvstarte  på en videregående uddannelse.

Det vil jeg gerne gøre op med. Vi skal ikke begrænse  muligheder. Vi skal åbne døre og øge den enkeltes muligheder.

Vi skal have en talentkultur i Danmark, hvor elever og studerende på alle niveauer får de bedste muligheder for at udnytte deres potentiale.

Der sker noget rundt på universiteterne

Siden forrige sommer har jeg været i tæt dialog med de videregående uddannelser om, hvordan vi kan styrke indsatsen for talenter.

Og der sker noget. Janteloven er på vej i makulatoren. Der bliver flere og flere tilbud til ambitiøse og dygtige studerende.

Lad mig nævne et par eksempler fra nogle af universiteterne. På Aalborg Universitet kan ingeniørstuderende inden for elektronik være med til at bygge deres egen studentersatellit.

På CBS har studerende mulighed for at deltage i en international konkurrence, hvor man arbejder med reelle problemstillinger i store virksomheder. Og hvor man konkurrerer mod andre hold fra udenlandske universiteter.

Jeg har selv oplevet konkurrence på nærmeste hold. Og er dybt imponeret over den entusiasme og idérigdom de studerende udviser.

På Aarhus Universitet er der også en lang række muligheder for de, der gerne vil udfordres ud over det sædvanlige.

Der afholdes f.eks. en international innovationscamp hver sommer i samarbejde med virksomheden Bang & Olufsen.

De sidste par år har campen fundet sted i Shanghai. Der er både danske, europæiske og kinesiske studerende med. Og der deltager både ingeniører, handelsstuderende og designstuderende som i fællesskab arbejder med konkrete projekter, der er relevante for B&O.

I efteråret besøgte jeg B&O i Struer og mødte nogle af de studerende, der havde været med på campen. Et fantastisk spændende projekt.

Regeringen skubber på og bakker op

Regeringen skubber på - og vi bakker op om de her talentaktiviteter.

Vi ønsker at fjerne de barrierer, der er for at styrke talentindsatsen.

Lige før jul blev vi således sammen med Venstre og de Konservative enige om et lovforslag, der skal give bedre rammer for at styrke talentindsatsen i Danmark.

Forslagene kommer til at gælde alle de videregående uddannelser. Og de skal være med til at sikre alle studerende udfordringer, der gør at de kan udvikle deres særlige talenter og ambitioner fuldt ud.

Uddannelsesinstitutionerne kan nu blandt andet lægge ekstra ECTS point på særlige talentforløb for studerende. Og samtidig give de studerende en udmærkelse på eksamensbeviset.

Uanset om man er dygtig til fysik, musik, et håndværk eller har potentiale til at blive en fremragende pædagog, så skal man også i gymnasiet og på erhvervsuddannelserne have mulighed for at dyrke og styrke sit talent.

Så forslagene indeholder også bedre brobygning mellem ungdomsuddannelserne og de videregående uddannelser. Dygtige gymnasie- og erhvervsskoleelever skal under uddannelsen have chancen for at tage fag på de videregående uddannelser.

Denne måde at tyvstarte på er allerede muligt i en række andre lande. De muligheder skal vi også kunne tilbyde unge talentfulde danskere.

Tag ud i verden og bliv klogere

Jeg kan i øvrigt kun anbefale, at man tager en del af sin uddannelse i udlandet.

Et internationalt forløb i studietiden – hvad enten det er som led i et praktikophold eller et undervisningsforløb – er uvurderlig for den enkeltes personlige udvikling og muligheder i livet.

En international dimension i uddannelsen handler om kvalitet og udfordringer. Det handler om kompetencer i sprog. Og det handler om kulturforståelse.

Det er værdifuldt for den enkelte, og det er værdifuldt for hele samfundet, hvis flere unge rejser ud i forbindelse med deres studium.

Regeringen har fjernet grænsebommene og åbnet op for verden. Og sidste år kom vi med en plan for internationalisering af de videregående uddannelser.

Ambitionen er, at I 2020 skal halvdelen af dimittenderne fra de videregående uddannelser tage på studie- eller praktikophold i udlandet som led i deres uddannelse.

Med planen bliver det lettere og hurtigere for de studerende at komme til udlandet for at studere. Vi har fjernet en række økonomiske og administrative forhindringer og forenklet sagsbehandlingstider, når det gælder udlandsstipendier.

Desuden får studerende nu mulighed for at låne op til 100.000 kroner, hvis udlandsstipendiet ikke dækker omkostningerne til studieafgiften på den udenlandske uddannelsesinstitution.

Og så vil vi sikre, at når man kommer hjem fra et uddannelsesophold i udlandet, så skal opholdet anerkendes på lige fod med kvalifikationer fra danske uddannelsesinstitutioner.

Det skal være enkelt at komme ud. Og det skal være ukompliceret at vende hjem.

Udfordringer udvikler

Hver 4. elev i gymnasiet sover dårligt. Sådan lyder overskriften på forsiden af dagens Politiken.

Danske Gymnasieelevers Sammenslutning har lavet en undersøgelse, der viser, at 28 procent af eleverne på gymnasierne oplever søvnproblemer, fordi de føler sig pressede. Det skal man tage alvorligt.

Unge står I en situation, hvor der er rigtig mange muligheder. Det er ikke uden problemer. Og der er et pres fra mange sider – ofte fra eleven selv.

Det skal man måske være bedre til at tale om ude på uddannelserne. For selvfølgelig er der ingen, der ønsker, at gymnasieelever skal ligge søvnløse om natten.

Men løsningen er ikke at slække på udfordringerne. Tværtimod, så tror jeg, at udfordringer udvikler. Og det skal være okay, at eleverne yder alt, hvad de kan for at blive så dygtige som muligt.

Jeg tror, at det værste man kan gøre, er ikke at have forventninger.

Alle skal udfordres. Vi skal ikke begrænse den enkeltes muligheder. Vi skal øge den enkeltes muligheder.

Tak fordi jeg måtte komme til denne fejring.

Og endnu engang tillykke til alle jer dygtige gymnasielever, der har været prøvekaniner for Akademiet for Talentfulde Unge.

Og nu glæder jeg mig til at overrække nogle diplomer.

Handlinger tilknyttet webside

Uddannelses- og Forskningsministeriet
Senest opdateret 25. juni 2024