Det talte ord gælder.
Kære alle sammen
Det er en sand fornøjelse at være til Big Bang konference.
Jeg har lige været på guidet rundtur på messen, og oplevet den her herlige stemning – hvor man næsten kan lugte den stærke interessere for naturvidenskab.
Og tænk at stå her en fredag eftermiddag på University College Sjælland - og fremstille en komet sammen med Danmarks første astronaut.
Helt fantastisk!
Ved den store Rosetta mission sidste år fandt man jo ud af, at kometer er mere end bare store ”beskidte snebolde” – de består udover jord og is også af organisk materiale.
Og det er jo næsten ikke til at forstå, at det er lykkedes at sende et fartøj af sted i 10 år, på en rejse på milliarder af kilomenter, inden den landede på en komet.
Naturvidenskab er dybt fascinerende.
Og det er ikke mindst alle jer lærere, undervisere og vejledere, der er med her til Big Bang, der skal bringe den fascination videre til børn og unge.
Det er jer, der skal sørge for, at de nye årgange skal blive bedre til de grønne oste i Trivial Pursuit - end de ældre er i dag.
De grønne oste er jo kategorien med spørgsmål i naturvidenskab, og jeg synes, at der er en tendens til, at mange prøver at undgå den kategori. Og hvis der er nogle, der er gode til at skaffe de grønne oste, ja så bliver de kaldt nørder.
Det er lidt pudsigt.
For har du læst Shakespeare, kan du citere Kierkegaard, og kan du spotte en Rembrandt på lang afstand, så er du et dannet menneske.
Men hvis du er velbevandret i menneskets DNA, kan forklare atomets struktur eller bare ved, hvad en algoritme er – ja så er du en nørd.
Nu er det jo ikke dårligt at være nørd. Men det ville nu ikke gøre noget, hvis viden om naturvidenskab også blev betragtet som en del af den almene dannelse. For der er al mulig grund til at omfavne den naturvidenskabelige viden.
Det er ikke mindst nye opdagelser inden for de naturvidenskabelige områder, der skal finde løsninger på klodens miljøproblemer, der skal opfinde nye bæredygtige energiformer - og sikre bedre behandling af livstruende sygdomme.
Og samtidig er det altså ikke nok, at det kun er en lille del af befolkningen, der sidder med en helt særlig specialistviden her.
Nye teknologier griber ind i vores hverdag og skaber nye muligheder – men også udfordringer. Derfor er det også afgørende for et velfungerende demokrati, at naturvidenskab bliver en del af den almene dannelse.
Mit håb er, at vi i fremtiden bliver endnu bedre til at betone vigtigheden af naturvidenskab overfor børn og unge på samme måde som basale læse- og regnefærdigheder.
Det skal ikke bare være cool, det skal være helt almindeligt at have indsigt i naturvidenskab.
Når fremtidens unge spiller trivial, skal den grønne ost ikke være mere ”giftig” end de andre.
For dannelse er altså ikke kun litteratur, filosofi og kunst – det er også fysik, biologi og kemi.
Og alle jer her i dag – I skal hjælpe til.
I skal undervise, formidle og demonstrere naturvidenskaben.
I er astronauter for børn og unge.
Og I har en vigtig mission.
I skal tage dem ud på en spændende rejse i naturvidenskabens verden.
I skal løfte undervisningen i naturvidenskab, så jeres elever og studerende føler sig - om ikke vægtløse – så i hvert fald hensat til en anden verden.
Jeres opgave er ganske enkelt at få dem til at interessere sig mere for de grønne oste.
Ha’ en fortsat fantastisk konference!