Det talte ord gælder.
Kære alle sammen
Den 2. april i år var teknisk forskning topnyhed i nyhederne. Det var en god dag at være uddannelses- og forskningsminister. Det var den dag, Asim-observatoriet blev skudt ud i rummet.
Asim-projektet skal overvåge kæmpelyn i universet og give os ny viden om de kraftulde processer, der foregår i rummet. Det er det største danske rumprojekt nogensinde. Og et godt eksempel på, hvad Danmark kan udrette, når erhvervsliv og universiteter går sammen om at udvikle avanceret højteknologi.
Men Asim-projektet er mere end det. Det er en bjergtagende historie om stratosfærens store kræfter. Universets uendelighed. Galaksernes gøren og laden. En historie, som er egnet til at vække vores fascination af naturvidenskab og teknik.
STEM-kompetencer er afgørende
Det er den slags historier, der er behov for flere af. For vi har brug for unge med STEM-kompetencer, så vi kan skabe og udbrede ny teknologisk viden i Danmark. Det gælder inden for grøn teknologi. Det gælder inden for it og life science. Og det gælder ikke mindst inden for et område som rum- og robotteknologi.
Spørger man danske virksomheder, er de ikke i tvivl: De hungrer efter unge med STEM-kompetencer i fremtiden. Ikke kun unge med rene STEM-uddannelser, men også unge med STEM-kompetencer i kombination med andre fagligheder.
Og heldigvis går det den rigtige vej. I perioden fra 2005-2016 er tilgangen til de naturvidenskabelige og tekniske uddannelser steget med 85 procent.
Men ærlig talt. Vi er der ikke endnu. Derfor har vi sat os det mål, at om 10 år skal 20 procent flere gennemføre en videregående uddannelse inden for STEM-fagene. Lykkes det, vil vi stå med 10.000 flere STEM-uddannede til den tid. Og det vil også være blandt de førende i Europa.
Teknologipagtens indhold
Så i dag - den 24. april – er også en god dag at være uddannelses- og forskningsminister. For i dag træder Teknologipagten i kraft. Det betyder, at vi forpligter os på at fortælle flere fascinerende historier om naturvidenskab og teknik.
Og igangsætte en lang række initiativer, der skal få flere unge til at interessere sig for og arbejde med netop det område.
Det kan være gennem it-camps for piger på It-universitetet.
Det kan være gennem brug af virtuel simulation i undervisningen som supplement til den traditionelle undervisning.
Det kan være gennem styrkede naturfaglige profillinjer på læreruddannelsen.
For sagen er, at vi kan have nok så gode uddannelser inden for feltet og løfte nok så mange pegefingre. Hvis ikke vi tænder en naturvidenskabelig gnist hos de unge, ja så søger de jo altså ikke ind.
Fælles opgave
Jeg er glad for, at vi nu er så mange, der går sammen om at styrke Danmarks gennemslagskraft på det naturvidenskabelige og tekniske område.
Og jeg håber, vi kan få Teknologipagten skudt af sted ligeså hurtigt som Asim-observatoriet, som heldigvis nu er succesfuldt monteret på rumstationen ISS.
Og der findes vel næppe en bedre affyringsrampe end her på Experimentarium – videnskaben og nysgerrighedens legeplads.
Det er de værdier, vi skal holde fast i for at få det her til at lykkes.
Tak for ordet.