Det talte ord gælder
Kære bestyrelsesformand. Ærede gæster. Rektor, medarbejdere og ikke mindst studerende
Tillykke med jeres flotte campus.
Og tillykke med jeres nye uddannelsesfælleskab.
Hvor I før var spredt på forskellige adresser, er fire uddannelser nu samlet på ét sted. Sygeplejersker, pædagoger, socialrådgivere og pædagogiske assistenter skal nu studere under samme tag.
Det giver mulighed for nye stærke fagmiljøer.
Miljøer, hvor I kan tale sammen på tværs og blive klogere på hinandens fagligheder.
Det har vores velfærdssamfund brug for. For fremtiden kalder på nye, innovative løsninger til gavn for borgeren.
Der er brug for, at socialrådgiveren og pædagogen taler sammen for at finde den bedste løsning for et ungt menneske med problemer.
Og der er brug for, at sygeplejersken og socialrådgiveren samarbejder om børn og unges trivsel og sundhed.
Derfor giver det mening, når I bevæger jer væk fra ensporede campusområder.
Fremtiden er tværfaglig. Og det er i krydsfeltet mellem jeres forskellige fagligheder, at de spændende nye idéer opstår.
Åbenhed mod samfundet
Når man studerer arkitekturen på det nye byggeri, er det tydeligt, hvordan naturen smyger sig tæt omkring campus og gør bygningerne til en integreret del af området. Der er en åbenhed over for omgivelserne her, en transparens, som også kendetegner jeres uddannelser.
I har jo et nært forhold til virkeligheden. Jeres uddannelser befinder sig i krydsfeltet mellem teori og praksis.
I har en særlig adgang til det arbejdsmarked, I uddanner til.
Og sådan skal det være. For her i Aabenraa og i regionen er der brug for jer.
På skoler og lægeklinikker. I SFO’er og kommuner. I børnehaver og vuggestuer. Og på det nye Sygehus Sønderjylland her syd øst for Campus. Her vil jeres sygeplejersker gøre gavn.
I er eftertragtede på arbejdsmarkedet. Derfor vil jeg også sige tillykke til politikerne og hele Aabenraa i dag. I er en by med en stolt historie. Med både bugter, blåmuslinger og brolagte stræder.
Men I er også en by, der rækker ud mod fremtiden.
Med moderne velfærdsuddannelser, der kan være med til at løfte den offentlige sektor. Og tage ansvar for vores børn, unge og ældre.
Regionsformanden var også inde på det. I har en åbenhed, en åbenhed som også gælder for det samarbejde, der rækker over grænsen til vores tyske naboer. I samarbejder blandt andet med vores tyske uddannelsespartnere om at udveksle studerende på tværs af grænsen.
Det er en god ting. Det kan ikke siges nok i disse tider. Det er en god ting.
I den dansk tyske grænseregion har vi en unik fælles historie og fælles kulturelle bånd. Det skal vi værne om. Det skal vi bruge – også til at skabe gode beskæftigelsesmuligheder for de unge.
Kvalitet og relevans
Det er unge med ambitioner, der studerer her.
Det oplevede jeg, da jeg i maj måned besøgte campus på min debattur. Jeg vil gerne sige tak for det store engagement, som jeg mærkede fra de studerende. Det giver mig håb for fremtiden.
Jeg bed særligt mærke i en bemærkning fra en kvindelig studerende.
Hun sagde:
”Der er mange, som kommer igennem uddannelsen uden at tilføre kvalitet. De sidder bare uden at være til stede. Hvorfor ikke sætte adgangskravene op?” spurgte hun.
Det var en modig bemærkning.
Jeg er selv meget optaget af, hvordan vi får løftet kvaliteten – ikke bare her - men på alle videregående uddannelser i Danmark.
Så de studerende føler sig udfordret. Så de studerende bliver uddannet til at løfte de udfordringer, vi står over for i fremtiden.
I øjeblikket drøfter jeg med Folketingets partier at lade en mindre del af uddannelsesinstitutionernes bevillinger bero på kvalitet. Og på målinger af kvalitet. Er kandidaterne for eksempel relevante i forhold til arbejdsmarkedet? Det er noget af det, vi vil ind og se på.
Men jeg kan ligeså godt sige det, som det er. Jeg har ikke fundet det gyldne svar endnu. For kvalitet er angiveligt en svær ting at måle, en svær ting at sætte i system. Men det har jeg tænkt mig at gøre.
Her på UC Syd får I gode evalueringer.
Ifølge vores nye kvalitetsbarometer, Uddannelseszoom, får underviserne gode karaktere, både tilbagemeldinger til de studerende og faglig dygtighed.
Det er godt gået. Det kan andre lære af.
Og jeg vil gerne invitere alle til at komme med deres input til, hvordan vi får et endnu højere niveau på vores uddannelser.
Hvordan belønner vi for eksempel det at være en god underviser?
Hvad er brugbare evalueringer for de studerende selv?
Vi skal lære af de bedste
Her i foråret hørte jeg et interessant foredrag af Linda Price, der er professor i ‘Educational Technology’ ved Kingston University i London. Hun sagde, at det vigtigste for at udvikle god undervisning er, at underviserne selv indgår i et dynamisk læringsmiljø.
Et miljø, hvor man hele tiden er nysgerrig på, om man kan gøre det bedre. Et miljø hvor man afprøver nye metoder. Et miljø, hvor man bliver inspireret af hinanden og evaluerer hinanden.
Det mener jeg også, vi skal gøre i sektoren. Vi skal også være åbne over for at lære nyt. Og kunne tåle at blive sammenlignet og evalueret.
Fordi vi så kan lære af hinanden. Lære af de bedste.
Aabenhed med to aa’er
Den kultur, I har lagt til grund for jeres nye liv på campus, er åbenhed. Og jeg kan forstå, I staver åbenhed med to aa’er, ligesom i bynavnet Aabenraa.
Det kan jeg godt lide. For fremtiden kræver netop åbenhed.
Åbenhed over for hinandens forskellige fagligheder.
Åbenhed i forhold til at lære af hinanden. Og lære af de bedste.
Åbenhed i forhold til det Danmark, der omkranser Campus her i Aabenraa – med skoler, sygehuse, børnehaver og vuggestuer.
Med det nye Campus er rammerne på plads for en fremtid med muligheder. Nu er det op til jer at gribe dem.
Hjertelig tillykke med Ny Campus Aabenraa.
Tusinde tak for ordet.