Gå til indhold

Retningslinjer ved tjenesterejser for faste medlemmer af råd, komitéer og udvalg i Uddannelses- og Forsningsministeriet

Kvikguide til tjenesterejser for faste medlemmer af råd, komitéer og udvalg i Uddannelses- og Forskningsministeriet

Rejsecenteret foreslår den mest hensigtsmæssige og økonomiske rejseform. Rejser bestilles på økonomiklasse.

Før rejsen:

  • Ved bestilling af fly, tog og hotel foretages følgende: 3 uger før afrejse sendes din bestilling på e-mail til rejsecenteret rejser@ufm.dk Oplys følgende:
  • Dit fulde navn, som det står i dit pas
  • Hvorfra og til du skal rejse
  • Ønske om af- og hjemrejsetidspunkter
  • Er der behov for bestilling af hotel og skal der være morgenmad inkluderet
  • Har du behov for bagage til check in
  • Hvilket møde du skal til, hvor og hvornår det foregår
  • Første gang du rejser skal du oplyse dit CPR nr. telefonisk. Hvis du ikke har et CPR nr. skal du vedhægge en udfyldt payment form.

Togbilletter kan bestilles privat, hvis du foretrækker dette, og efterfølgende blive refunderet. Ved bestilling via rejsecenteret skal togbilletter bestilles minimum 2 hverdage før afrejse, oplys hvilket ID du vil vise i toget (kørekort, pas, kreditkort med oplysning af de sidste 4 cifre i kortnummeret samt hvilken type kreditkort der er tale om).

Når rejsecenteret har bestilt rejsen vil du modtage rejseplan inkl. evt. hotelbekræftelse på e-mail. Ved afvigelser i bestillingen fra det ønskede af- og hjemrejsetidspunkter vil du blive kontaktet med henblik på afklaring af den mest hensigtsmæssige rejse, inden endelig bestilling.

Når du modtager din rejseplan/billet bedes du tjekke at alt stemmer overens med det ønskede.

Under rejsen:

  • Hvis der opstår problemer under rejsen, hvor eks. en bestilling skal ændres, kontaktes UFMs rejsecenter i åbningstiden. Uden for rejsecenteret åbningstid kontaktes CWT via 24-timers service på tlf. 3363 7777.
  • Transport til og fra lufthavnen/stationen dækkes. Det kan f.eks. være taxa, hvis offentlig transport ikke er hensigtsmæssig. Lokal transport under opholdet (f.eks. transport mellem hotel og mødested) skal dækkes af time- og dagpenge. Såfremt du ikke modtager time- og dagpenge refunderes lokal transport også.
  • Hvis du rejser for flere parter på den samme rejse, er det vigtigt, at du holder udgifter til de enkelte rejseformål adskilt.

Efter rejsen:

  • Udgifter ved tjenesterejser refunderes mod bilag/dokumentation som scannes og sendes på e-mail til rejsecenteret rejser@ufm.dk senest 14 dage efter rejsen er afsluttet.
  • Ved tjenesterejser over 24 timer kan du modtage time-og dagpenge. Gratis måltider under tjenesterejsen modregnes ved afregningen af time-og dagpenge. Du skal derfor oplyse om du har fået gratis måltider. I emailen oplyses ligeledes afrejse- og hjemkomsttidspunkt.
  • Ved togrejse skal vi bede om et scan af de brugte billetter.
  • Såfremt dit ansættelsessted har lagt ud for rejseudgifter, skal der sendes en elektronisk faktura til den styrelse der er rejst for. Bemærk dette gælder ikke for flybilletter, idet disse skal bestilles gennem UFMs rejsecenter.

Retningslinjer for tjenesterejser gældende for faste medlemmer af råd, komitéer og udvalg

Disse retningslinjer informerer om vilkår og rammer for tjenesterejser for Uddannelses- og Forskningsministeriet. Hvis du har spørgsmål kan du henvende dig til UFMs rejsecenter på tlf. 7231 8414 eller rejser@ufm.dk.

Hvem er omfattet af disse retningslinjer?

  • Medlemmer af råd, bestyrelser, komitéer og udvalg
  • Delegerede medlemmer

Hvornår må du rejse?

Rejsen skal have relation til dit arbejde/hverv i UFM regi. Tjenesterejser sker i henhold til Finansministeriets cirkulære om tjenesterejseaftalen af 30. juni 2000, med tilhørende årligt satscirkulære.

Når du rejser, kan du få dækning af rimelige merudgifter i forbindelse med rejsen. Du kan ikke få økonomisk kompensation for ulemper eller lignende.

Krav om brug af rammeaftaler ved bestilling af tjenesterejser

UFM skal bruge de statslige rammeaftaler, der er indgået for køb af flybilletter hos CWT, samt benytte de hoteller, der fremgår af den statslige hotelaftale.

Hvis du foretrækker et andet rejsetilbud end det, som UFM må dække udgifter for, kan du vælge selv at betale differencen mellem de udgifter UFM må dække, og udgifterne til den ønskede rejse. I sådanne tilfælde skal du kontakte UFMs rejsecenter for at få oplyst det beløb som kan refunderes, og efterfølgende skal du selv bestille din rejse.

Hvis du selv bestiller hotel i Danmark, skal du stadig benytte de hoteller, der fremgår af den til enhver tid gældende statslige rammeaftale.

Krav om overensstemmelse mellem datoer for møder/aktiviteter og datoer for ud- og hjemrejse

Du bør være opmærksom på, at tidspunkter for din rejse skal passe med datoerne for mødet, hvis du vil være sikker på at kunne få refunderet dine rejseudgifter. Der gælder følgende:

1. Udrejsedatoen skal som udgangspunkt være mødets startdato. Ligeledes skal hjemrejsedato være mødets slutdato.

2. Til møder med tidligt begyndelsestidspunkt, kan du vælge at rejse ud dagen inden mødet. Ligeledes kan hjemrejsen ske dagen efter mødets slutdato, såfremt mødet slutter sent.

3. Hvis du fraviger pkt. 1 og 2, og vælger at rejse til og fra mødet på dage, som ikke er i direkte tilknytning til mødets start- og slutdato, så kan UFM kun refundere det beløb, der svarer til den rejseudgift, du ville have haft for en rejse i direkte tilknytning til mødet (jf. pkt. 1 og 2). I dette tilfælde skal du som udgangspunkt selv bestille din billet, dog skal du kontakte rejsecenteret inden bestilling, for at få en pris på, hvor meget UFM kan refundere.

4. Hvis du i tilknytning til rejsen i regi af en af UFM, også rejser for f.eks. din hovedarbejdsgiver, så bør rejsens udgifter splittes mellem de to parter.

Private ledsagere

Du kan ikke få refunderet merudgifter til en privat ledsager. Såfremt en privat ledsager deltager i rejsen, refunderer UFM alene udgifter relateret til den person, der udfører et arbejde i UFMs regi. Det betyder eksempelvis, at du kun kan få refunderet hoteludgifter svarende til et enkeltværelse. UFM kan ikke bestille rejser til private ledsagere.

Valg af rejseform og kørsel i egen bil

Ved valg af transportmiddel skal du tage hensyn til, hvad der er mest hensigtsmæssigt og økonomisk for UFM. Udgangspunktet er derfor, at du skal vælge offentlig transport. UFM kan tillade, at du anvender privat transportmiddel, hvis det ud fra en samlet betragtning er det mest hensigtsmæssige og økonomiske at gøre. Dvs. at du som udgangspunkt maksimalt kan få refunderet de udgifter, som du ville have haft ved valg af offentlig transportmiddel.

Udgifter til taxikørsel kan dækkes i forbindelse med tjenesterejsen, når offentlig transport ikke er hensigtsmæssig.

Transport i forbindelse med hen- og tilbagerejse til bestemmelsesstedet refunderes mod dokumentation.

Lokal transport skal dækkes af time- og dagpenge ved rejser over 24 timer. Ved rejser kortere end 24 timer dækkes lokal transport efter udlæg.

Kørsel i egen bil er skattepligtig, og vil blive indberettet til SKAT som B-indkomst.

Bestilling

Rejsebestillinger sendes til rejser@ufm.dk. Når vi modtager bestillingen vil vi sende dig et forslag til rejsen, men du er naturligvis også velkommen til selv at komme med forslag.

Flyrejser

Skal bestilles via UFMs rejsecenter. Rejser skal så vidt muligt bestilles 3 uger inden afrejse. Der bestilles på økonomiklasse. Hjemrejsen kan bestilles som fleksibel billet, hvis der er behov for det. Hvis flybilletten bliver bestilt andetsteds end i UFMs rejsecenter, vil det ikke være muligt at få refusion for billetten.

Togrejser

Kan bestilles via UFMs rejsecenter. Som udgangspunkt skal du rejse på standard. Såfremt du skal arbejde på togrejsen, tillades det, at du rejser på DSB 1’. Togbilletter skal bestilles minimum 2 hverdage før afrejse. Oplys hvilket ID du vil vise i toget (kørekort, pas, kreditkort med oplysning om de sidste 4 cifre i kortnummeret samt hvilken type kreditkort der er tale om).

Hotelbestilling i ind- og udland

Bestilles som udgangspunkt via UFMs rejsecenter.

Ved bestilling af hotel i Danmark er UFM, som statslig institution, forpligtet til at bruge den statslige rammeaftale til bestilling af hotelophold i Danmark.

Ved bestilling af hotel i Danmark via rejsecenteret betales værelset på faktura af UFM.

Ved bestilling af hotel i udlandet, må du selv bestemme hvilket hotel der skal benyttes. UFM kan dog kun refundere det beløb der svarer til hoteldispositionsbeløbet, som findes i det til enhver tid gældende satsreguleringscirkulære.

Hotelværelse i udlandet skal som udgangspunkt altid betales ved afrejse.

Hvis du er berettiget til time- og dagpenge og overnatter privat, kan du få udbetalt et udokumenteret nattillæg.

Rejsedokumenter

Når rejsecenteret har foretaget din rejsebestilling, vil du modtage dine rejsedokumenter på følgende måder:

  • Flybilletter er elektroniske billetter, og bliver sendt på e-mail.
  • Hotelreservationer bliver sendt på e-mail.
  • Togbilletter i Danmark er print selv billetter og bliver sendt på e-mail.
  • Togbilletter i udlandet er print selv billetter og bliver sendt på e-mail.

Når du modtager din rejseplan/billet bedes du tjekke at alt stemmer overens med det ønskede.

Rejseændringer og annulleringer

Ved ændring eller annullering af din rejse inden afrejse, skal du kontakte rejsecenteret på tlf. 7231 8414 eller rejser@ufm.dk. Ved ændring eller annullering under rejsen kan du kontakte rejsecenteret i åbningstiden. Uden for rejsecenterets åbningstid kontaktes CWT 24 timers service på tlf. 3363 7777. Rejsecenteret skal altid have besked på e-mail om din ændring eller annullering, samt begrundelse herfor.

Time- og dagpenge og udgifter til måltider

UFM har valgt at tillade, at du kan modtage time- og dagpenge ved tjenesterejser af mere end 24 timers varighed.

Time- og dagpenge skal dække merudgifter til måltider, småfornødenheder, lokaltransport på bestemmelsesstedet og lign. Hvis du får gratis måltider i tilknytning til tjenesterejsen, bliver dine time- og dagpenge reduceret. Måltider kan være mad på flyet, morgenmad på hotellet og øvrig forplejning i forbindelse med tjenesterejsen.

Hvis morgenmad er udspecificeret på hotelregningen, får du ikke dette refunderet. Du vil selv skulle afholde udgiften til morgenmad. På bagrund af dette vil morgenmaden ikke blive fratrukket time- og dagpengene.

Du kan få time- og dagpenge fra det nødvendige ud- og hjemrejsetidspunkt i forhold til dit møde.

Du kan ikke få time- og dagpenge ved tjenesterejser af kortere varighed end 24 timer. Under disse tjenesterejser refunderes rimelige merudgifter til måltider o.l. mod dokumentation. Rimelige merudgifter svarer til den gældende time- og dagpengesats.

Kørsel i egen bil er skattepligtig, og vil blive indberettet til SKAT som B-indkomst.

Betaling med MobilePay

Betaling må gerne ske via Mobile Pay, du skal blot sikre dig at du kan få en kvittering for købet. Det vil sige at der er samme krav til dokumentation, som når man betaler kontant eller med kreditkort.

Rejseafregning

Rejseafregningen skal sendes senest 14 dage efter rejsen er afsluttet til UFMs rejsecenter på rejser@ufm.dk med følgende oplysninger og bilag:

  • Hvis der skal refunderes udlæg, skal invitation/dagsorden, kvitteringer og evt. øvrige bilag, scannes og vedhæftes i en e-mail til rejser@ufm.dk. Der er ikke behov for originalbilag.
  • Varer din tjenesterejse mere end 24 timer og du ønsker time- og dagpenge, skal der informeres herom, med angivelse af afrejsetidspunkt fra hjemmet og returneringstidspunkt til hjemmet. Samtidig skal det oplyses, om du har fået gratis måltider på rejsen og i så fald hvilke.
  • Såfremt dit ansættelsessted har lagt ud for rejseudgifter, skal der sendes en elektronisk faktura til den styrelse der er rejst for. Bemærk dette gælder ikke for flybilletter, idet disse skal bestilles gennem UFMs rejsecenter.

Rejsecenteret bestræber sig på, at færdigbehandle afregninger senest 14 dage efter, at afregningen er modtaget i rejsecenteret. Efterfølgende vil du modtage en e-mail med dokumentation for, hvad der er udbetalt. Det bemærkes at du ikke har ret til at få samme bilag refunderet flere steder.

Refusion af rejseudgifter i udenlandsk valuta

Rejseudgifter, der refunderes i udenlandsk valuta, udbetales til dagskurs. UFM dækker ikke en eventuel kursdifference. Såfremt den udenlandske modtagerbank beregner et gebyr for at modtage valutabeløbet, dækker UFM ikke dette gebyr. Gebyrer i modtagerbanken kan afvige fra land til land.

Udgifter som ikke refunderes

  • Aviser
  • Spiritus
  • Drikkepenge
  • Bøder

Bonuspoint og rabatter optjent ved tjenesterejser

Ifølge Finansministeriets tjenesterejsecirkulære af 30. juni 2000, tilhører bonuspoint og rabatter, som er optjent i forbindelse med tjenesterejser, UFM. Dette betyder, at de bonuspoint, der evt. optjenes på en tjenesterejse ikke må anvendes på en privat rejse. Det er den enkelte rejsendes pligt at sørge for, at bonuspoint, rabatter og lign. bliver anvendt efter hensigten.

Kontakt til UFMs rejsecenter

E-mail: rejser@ufm.dk Tlf.: 7231 8414

Åbningstider: mandag - torsdag 09:00-15:00 og fredag 09:00-14:00

Kontakt

Camilla Rod Goor
Kontorfunktionær
Tlf.: 72318471
Email: crj@ufm.dk

Handlinger tilknyttet webside

Senest opdateret 13. januar 2022