Gå til indhold
Du er her: Forside Publikationer 2006 Opfølgning på evaluering af dansk forskeruddannelse

Opfølgning på evaluering af dansk forskeruddannelse

Forsideillustrations tekst mangler
Udklækning af forskere er af central betydning for dansk forsknings fortsatte udvikling, kvalitativt såvel som kvantitativt.
: 30. november 2006
: 87-91702-49-6
: 87-91702-51-8
: Danmarks Forskningspolitiske Råd
: 2006
: 20

Publikation fra Styrelsen for forskning og innovation

Den gennemførte evaluering, høringen af evalueringsrapporten og den efterfølgende debat viser, at der på mange måder gives en god forskeruddannelse i Danmark. Evalueringen afslører imidlertid også betydelige svagheder, som skal rettes op, hvis den kommende ekspansion af antallet af forskerstuderende skal blive en succes.
Danmarks Forskningspolitiske Råd vil fremhæve følgende områder, hvor det er helt nødvendigt at gøre en indsats for at forbedre forskeruddannelsens rammebetingelser:

  • Universitetsledelserne skal påtage sig et langt større ansvar for kvalitetssikring af forskeruddannelsen.
  • Ordningen med forskerskoler skal strammes
    op og underlægges klarere kvalitetskriterier.
  • Finansieringsordningerne skal give incitamenter til kvalitets- og effektivitetsudvikling.
  • Der skal sikres mulighed for større fleksibilitet
    i organisering af ph.d.-uddannelsen.
  • Der skal skabes overblik over forskeruddannelsens produktion og finansiering ved, at data skal indsamles, bearbejdes og analyseres på en systematisk og konsistent måde.

 

Senest opdateret 08. februar 2013