Nyt katalog klar: Sådan kan man skrue op for studerendes arbejdsindsats på studiet
Den samlede tid, som studerende bruger på deres studie, er en vigtig indikator på deres motivation, trivsel og læringsudbytte. Alt sammen noget der kun er blevet yderligere aktuelt i en tid, hvor COVID-19- restriktioner præger både studiestart og den kommende undervisning.
På flere videregående uddannelser er der potentiale for at fremme de studerendes samlede arbejdsindsats – også kaldet studieintensiteten. Derfor har Uddannelses- og Forskningsministeriet netop udgivet et inspirationskatalog henvendt til studieledere, undervisere og andre medarbejdere på de videregående uddannelser.
Kataloget indeholder en række konkrete eksempler fra forskellige uddannelsesinstitutioner, der alle handler om at tilrettelægge virkningsfulde fuldtidsuddannelser - også i en tid hvor de normale rammer er udfordret af COVID-19-restriktioner. Blandt andet er der eksempler på, hvordan der arbejdes online, for eksempel med et studiestartskursus, der letter overgangen til universitetet. Derudover er der flere eksempler på, hvordan der bliver arbejdet systematisk med gruppearbejde, feedback og støtte fra erfarne studerende.
Inspirationskataloget er udarbejdet af Danmarks Evalueringsinstitut på vegne af Uddannelses- og Forskningsministeriet.
Handlinger tilknyttet webside