Ny standardkonto 23 fra 2026
Økonomistyrelsen har for finansåret 2026 indført en nye standardkonto 23, som skal anvendes til it-omkostninger. Formålet med den nye standardkonto er jf. Økonomistyrelsen, at:
”Den nye standardkonto skal være med til at skabe større transparens og dataunderstøttelse til it-omkostninger, så det bliver muligt at få indsigt i de budgetterede it-omkostninger samt det realiserede forbrug fordelt på it-drift, it-vedligehold og it-udvikling.”
På standardkontoen konteres it-omkostninger i relation til institutionernes køb af it-varer og it-tjenester.
De hidtidige konti var 22.60 (it-varer) og 22.65 (it-tjenesteydelser).
22.60 videreføres uændret som 23.40, mens tjenesteydelserne fremover deles op på 3 konti: 23.10 It-drift, 23.20 It-vedligehold og 23.30 It-udvikling.
I kan læse mere om standardkontoen 23 i Økonomistyrelsens Administrative Vejledning (ØAV’en) på Økonomistyrelsens hjemmeside.
Konterings- og fordelingsvejledning
Konterings- og fordelingsvejledningen for 2026 er sendt i høring hos Regnskabsudvalget. Det næste møde i udvalget er den 9. september, og her har udvalget mulighed for at komme med deres input til konterings- og fordelingsvejledningen. Den endelig version bliver publiceret på UFM’s hjemmeside den 1. oktober.
Workshops om delformål
Styrelsen har inviteret de videregående uddannelsesinstitutioner til workshop om opgørelse af omkostninger på delformål i efteråret 2025. Formålet med de planlagte workshops er at få et fælles og tværgående blik på de delformålsdata for 2024, som institutionerne indberettede til styrelsen ultimo maj. Styrelsen har i dialog med institutionerne besluttet, at nogle workshops foregår med fysisk fremmøde, mens andre foregår online.
Der afholdes en workshop for hver delsektor, som finder sted her:
For universiteterne:
- Den 27. oktober kl.10.00-15.00 på Syddansk Universitet i Odense
For professionshøjskolerne:
- Den 28. oktober kl.10.00-15.00 på UCL i Odense
For erhvervsakademierne:
- Den 29. oktober kl.10.00-15.00 på UCL i Odense
For de kunstneriske uddannelsesinstitutioner:
- Den 4. november kl.09.30-11.30 på teams (online)
For de maritime uddannelsesinstitutioner
- Den 5. november kl.09.30-11.30 på teams (online)
Spørgsmål
I er som altid velkomne til at skrive til os, hvis I har spørgsmål eller bemærkninger til nyhedsbrevet. Hvis I har spørgsmål vedrørende den fælles kontoplan, kan I skrive til faelleskontoplan@ufm.dk.
Hvis I har spørgsmål til årsrapporter mv., kan I skrive til institution.regnskab@ufm.dk.
I må meget gerne opfordre nye kollegaer til at abonnere på nyhedsbrevet.