Gå til indhold

Maj 2018: Fundamentet for esas løsning er på plads

Sommeren er lige rundt om hjørnet, og det er afslutningen af første ud af fire udviklingsfaser i projekt esas også. Dermed er fundamentet for det nye studieadministrative system på plads.

Hver udviklingsfase udgøres af 4 sprint og resulterer i en delleverance på projektet. Der vil blive gennemført en række tekniske og funktionelle test i forbindelse med afslutningen af første udviklingsfase og dermed delleverancen, og det forventes, at Styregruppen i juni kan godkende overgangen til anden udviklingsfase.

Hvad er blevet udviklet?

I den første udviklingsfase har der været lagt vægt på at skabe et solidt fundament for den kommende esas løsning. I sprint 1 og 2 har der været fokus på at etablere en platform og de nødvendige stamdata. Der er også blevet integreret en regelmotor i systemet knyttet til de enkelte uddannelsesstrukturer. Med udgangspunkt i stamdata har målet for sprint 3 været at kunne præsentere standardrapporter og såkaldte ”dashboards”, der udover deres funktionalitet også er grafisk let tilgængelige. Det sidste sprint har haft fortsat fokus på at integrere strukturelle uddannelseselementer inkl. opsætning af enkelte regler.   

Vi tester løs

En af fordelene ved agil udvikling er, at vi kan teste tidligt i udviklingsforløbet, og test er en integreret del af processen. Det betyder, at identificerede fejl og mangler kan afhjælpes løbende. Der er som minimum 3 niveauer af test indbygget i udviklingen af esas. Leverandøren af systemet tester løbende i de enkelte sprint, hvilket SIU og institutionerne også gør i testlaboratorierne. Endelig afsluttes hver delleveranceprøve med de funktionelle tests, hvor både institutionsrepræsentanter og SIU tester de nye funktionaliteter, inden de godkendes. For første delleverance vil de funktionelle tests finde sted 30. og 31. maj. 2018.

Kvaliteten af esas kode har været i fokus fra start, og det er en målsætning at være i den højeste del af den internationale målingsskala for software standard. Målinger bliver gennemført af et uvildigt softwarehus, som monitorerer systemet med henblik på at sikre, at det er nemt at vedligeholde, og at fremtidige ændringer og tilpasninger kan implementeres i et passende tempo.

Smidige arbejdsgange

Parallelt med udvikling og test af esas, fortsætter PO-gruppen og SIS-gruppen med at kigge på studieadministrative arbejdsgange. Formålet er at identificere de meste smidige måder at løse studieadministrative opgaver på og sikre, at den nye løsning kan understøtte dem. 

Projektgruppen har været på endnu et besøg hos en uddannelsesinstitution, denne gang hos SIMAC i Svendborg. Ligesom under tidligere besøg hos Cphbusiness og Københavns Professionshøjskole havde deltagerne en spændende dag sammen med udvalgte institutionsmedarbejdere. Dagen gav mulighed for at få et godt indblik i det særlige ved studieadministration på det maritime område.

Møde hos SIMAC

De tekniske aspekter af esas

Fra udbudsprocessen var der defineret et behov for et såkaldt BI-staging område i løsningen, hvilket har været behandlet i designfasen, og er bragt videre ind i udviklingsfasen. Projektgruppen, PO-gruppen og Kvalitetssikringsgruppen har konkluderet, at de oprindelige behov bag et BI-staging område kan understøttes af OData og REST-webservices på en mere fleksibel og dynamisk måde, med endda højere datatilgængelighed. Med denne konklusion udgår BI-staging område som en selvstændig del af løsningen og herunder den direkte SQL-adgang, som er kendt fra det nuværende SIS.

Løsningen vedr. Person ID, Integrations ID og Studienummer er ligeledes faldet på plads og passer til forskellige institutioner med deres forskellige systemnøgler og lokale tredjepartsløsninger.

De næste pejlemærker

I juni måned 2018 skydes 2. udviklingsfase i gang. Det overordnede fokus vil her være på videreudvikling af uddannelsesstruktur samt planlægning af uddannelse, studieforløb og praktik. Desuden vil der arbejdes på lokale og enkelte centrale integrationer til 3.partssystemer. Fasen forventes afsluttet med en delleverance i november 2018.

I udgangen af juni måned 2018 forventes det også, at der er udpeget pilotinstitutioner og lokale implementeringsansvarlige. Pilotinstitutionerne vil blive udvalgt efter projektets fastlagte rammer herfor, og der vil bl.a. blive taget højde for institutionstype, størrelse og kompleksitet af systemlandskaber og integrationer. Opgaven med at tilrettelægge pilotfasen vil ske i tæt samarbejde med de udvalgte institutioner for at sikre så optimal en overgang til esas som muligt.

Handlinger tilknyttet webside

Senest opdateret 19. juni 2019