Gå til indhold

Oktober 2018: Kickoff for esas’ implementeringsspor

Kalenderen og bladenes falmende farver afslører, at sommeren officielt er forbi. Den dejlige danske sommer til trods blev der arbejdet fokuseret i projekt esas, og vi er nu trådt ind i et travlt efterår med fokus på fortsat udvikling, implementering, forberedelse til konvertering og meget mere.

Klar parat start

Arbejdet med projektets implementeringsspor blev skudt i gang 6. september. Her var de implementeringsansvarlige fra de tre pilotinstitutioner for udrulningen af esas, nemlig VIA University College, Copenhagen Business Academy og SIMAC, inviteret til kickoff. Projektets implementeringsgruppe brugte dagen med pilotinstitutionernes implementeringsansvarlige på at drøfte organisering, rolle- og ansvarsfordeling og de kommende opgaver i implementeringssporet.

Kickoffdagen blev 20. september suppleret af et teknisk webinar for institutionernes teknikansvarlige. Fokus her var snitfladerne mellem esas og 3. partssystemer og en gennemgang af de vejledninger, der er udarbejdet til brug for tilslutning. Projektledelsen har fokus på, at lokale leverandører af 3. partssystemer til institutionerne også bliver orienteret, så arbejdet med tilpasninger af lokale integrationer kan planlægges så tidligt som muligt.

Projektet har haft stort udbytte af aktiviteterne, og det tætte samarbejde med institutionernes implementeringsansvarlige fortsætter. Billedet ovenfor er fx fra workshop om konvertering for pilotinstitutionernes implementeringsansvarlige, der blev afholdt 2. oktober.

Pilotudrulningen af esas skal ifølge planen påbegyndes i efteråret 2019 og efterfølges af tre udrulningsbølger. Hvilke institutioner der deltager i de enkelte bølger, træffer styregruppen beslutning om i november 2018.

Hvor er esas nu?

Vi er nu over halvvejs i den 2. af projektets 4 udviklingsfaser, og projektet følger fortsat tidsplanen og overholder de styringsmæssige rammer. Funktionaliteten i esas øges og udfolder sig planmæssigt. I 2. udviklingsfase er der bl.a. blevet udviklet funktionalitet knyttet til:

  • planlægning af fag og holddannelse
  • normalforløb for studerende og tilknytning af praktik
  • myndighedsintegrationer til bl.a. CPR og CVR register
  • esas’ grafiske strukturdesigner og en studieforløbslinje for den enkelte studerende. 

I hver udviklingsfase er projektet optaget af, at esas på bedst mulig vis understøtter den forventede optimering af de studieadministrative processer. Det grundige testarbejde fortsætter og sikrer, at projektet fortsat er på rette vej. Ved afslutningen af 2. udviklingsfase vil der blive inviteret repræsentanter ind fra institutionerne til at deltage i bl.a. brugervenlighedstest. Deres testarbejde skal bidrage til, at esas får en brugervenlig grænseflade med god sammenhængende funktionalitet.

Det næste skridt

Resultaterne af arbejdet i 2. udviklingsfase skal danne grundlag for en god overgang til projektets 3. og næstsidste udviklingsfase. Arbejdet bliver forelagt esas’ leverancestyregruppe og styregruppe i november, og godkender styregruppen afslutningen af 2. udviklingsfase, vil 3. udviklingsfase blive igangsat og løbe frem til april 2019.

Handlinger tilknyttet webside

Senest opdateret 19. juni 2019