Gå til indhold

Marts 2018: Projekt esas - Nu er udviklingen af esas i gang

De første spadestik til udviklingen- og de første tests og demoer er gennemført. Det har gjort alle klogere på metoder og processer, som evalueres og forbedres løbende igennem projektets levetid. Udviklingsfasen varer til og med 2019, inklusiv pilotudrulning af esas hos tre udvalgte institutioner.

Projektet skifter navn

Projekt Nyt SIS har taget det samme navn som det nye system og hedder nu projekt esas. 

Fra designfase til udviklingsfase

Januar er gået med afslutningen af designfasen, samt afslutning på udarbejdelse, review og godkendelse af fasens slutprodukter i forskellige projektfora. 31. januar 2018 godkendte styregruppen overgangen til udviklingsfasen.

Udviklingsfasen er delt op i fire delleverancer, hver af fem måneders varighed. En delleverance er opdelt i fire udviklingsintervaller (kaldet sprints) af en måneds varighed. Hvert sprint afsluttes med tests. Delleverancen afsluttes med en delleveranceprøve, hvor institutionerne er med til at gennemføre omfattende tests af den kommende løsning.

Det første udviklingsinterval – Sprint 1 – er netop gennemført, og 32 user stories er nu omsat til konkrete skærmbilleder og funktionalitet, samt testet færdigt. Målet med Sprint 1 var at sikre en stabil basis for håndtering af personer og uddannelsesstruktur. På demo-mødet 19.februar mødtes PO-gruppen og udviklingsteamet, og den udviklede funktionalitet blev fremvist og forskellige inputs noteret til videre bearbejdning. Demo-møderne er med til at sikre synlighed og gennemsigtighed i produktudviklingen, så evt. justeringer kan afklares så tidligt som muligt.  

Næste skridt

Sprint 2 er netop startet, og målsætningen er: ”På en stabil basis at konsolidere opbygningen af uddannelsesstrukturen samt at opbygge mulighed for brug af regler og betingelser på uddannelsesstrukturen.” Demo af Sprint 2 ligger 19. marts, hvor yderligere repræsentanter fra uddannelsesinstitutionerne vil være inviteret til at se resultatet.

Sideløbende arbejder PO-gruppen og SIU-SAS -gruppen fortsat med nedbrydning af krav i user stories, acceptkriterier og deltagelse i testlabs. Parallelt skal det på PO-gruppemøderne sikres, at de fremtidige arbejdsprocesser fortsat optimeres, så der bliver gode og sammenhængende arbejdsflow til endnu højere kvalitet i det studieadministrative arbejde.

Understøttelse af kernefunktioner

esas bliver et fokuseret studieadministrativt system, som skal understøtte studieadministrative kerneprocesser. Andre funktionsområder – såsom HR-data, praktik eller eksamenshåndtering – vil være understøttet af 3.partssystemer. Der vil i esas være muligt at registrere disse typer data, men uden bagvedliggende funktionalitet, jf. det grundlag, der blev defineret i fælleskab i starten af projektet.

På Login-området er det efter høring hos institutionerne besluttet at understøtte både AFDS og WAYF teknologier, så institutionerne kan vælge den login-metode, som er bedst egnet lokalt. Emner som BI staging, studerendes unikke ID og attributter for AD har ligeledes været i høring og forventes at blive færdigbehandlet inden påske.

Esas-projektgruppen besøger tre uddannelsesinstitutioner

Projektgruppen, inkl. Netcompanys deltagere, har 31. januar besøgt Cphbusiness og hørt om deres organisering, områder som åben uddannelse, Smart Learning, eksamener, optagelse, it m.m., samt om lokale problemstillinger og forbedringsønsker til den kommende løsning. En del af problemstillingerne er der allerede taget højde for i den kommende esas løsning, hvilket er med til at bekræfte, at projektet er på rette vej.

Der er planlagt besøg hos hhv. Københavns Professionshøjskole og SIMAC 5. marts og 20. april.

Lokale implementeringsansvarlige og pilotinstitutioner

I den kommende tid vil Styregruppen udpege 3 uddannelsesinstitutioner, som vil indgå i pilotudrulning af esas. Det tilstræbes, at pilotudrulningen dækker forskellige typer og størrelser af institutioner. 

Senest sommeren 2018 skal der udpeges lokale implementeringsansvarlige på alle institutionerne. I samarbejde med en central koordinator vil de sikre en god implementeringsplan, herunder tilpasning af lokale integrationer, konvertering, idriftsættelse, uddannelse og support efter idriftsættelse. En vigtig del af planen er en god forandringsledelsesproces, så institutionernes medarbejdere får det optimale forløb i forbindelse med overgangen fra SIS til esas.

Handlinger tilknyttet webside

Senest opdateret 13. januar 2022