Du er her: Forside Uddannelse Statistik og analyser Læringsbarometer Om målingen Valg af spørgeskemakoncept

Valg af spørgeskemakoncept

Inden LEARN blev valgt som grundlag for Læringsbarometeret har eksperter og referencegruppe diskuteret flere internationale koncepter. LEARN er enstemmigt anbefalet, fordi det lever op til centrale principper for målingen.
Kontakt
Sune Quorning Christiansen
Souschef
Tlf.: +45 72 31 80 04
Email: sac@ufm.dk

Principper for valget af LEARN

Der er udarbejdet en række principper for en kvalitetsmåling til den nye bevillingsreform. Nogle af principperne fremgår af aftaleteksten, mens andre er foreslået af eksperterne. Kriterierne for en måling blandt studerende oplistes i boksen.

Undersøgelsen skal:

  • Være forskningsbaseret og valideret i anerkendte tidskrifter
  • Være på uddannelsesniveau
  • Fokusere på læring
  • Tilskynde til god studieadfærd og moderne studieformer
  • Understøtte fokus på de studerendes ansvar for egen læring
  • Bidrage til institutionernes lokale kvalitetsarbejde
  • Være ensartet på tværs af alle de videregående uddannelser

 

Sammenligning af NSSE og LEARN

Tidligt i forløbet kortlagde UFM's arbejdsgruppe internationale erfaringer med kvalitetsmålinger blandt studerende. Særligt det amerikanske National Survey of Student Engagement (NSSE) og finske LEARN blev identificeret som relevante for en dansk kvalitetsmåling.  

For at give eksperter og referencegruppe et solidt grundlag at diskutere ud fra, udarbejdede projektgruppen et notat, hvor NSSE og LEARN sammenlignes. I notatet er kommentarer fra eksperter og referencegruppe tilføjet. 

Blandt de mulige koncepter blev LEARN enstemmigt anbefalet af eksperter og referencegruppe. Eksperter og referencegruppe vurderer, at LEARN indfrier centrale principper for en national tværgående spørgeskemaunderøgelse. 

    Senest opdateret 23. oktober 2018