Indikatorerne opdateres årligt og indgår i Europa-Kommissionens årlige analyse af, hvordan uddannelsessystemerne udvikler sig i EU. I år består indikatorerne af fire interaktive publikationer, som gør det muligt at sammenligne uddannelsessystemer på tværs af de forskellige indikatorer.
De fire interaktive publikationer undersøger:
- Adgang og kvalitet i dagtilbud, herunder egenbetaling, pladsgaranti, læreplaner og det pædagogiske personales uddannelse
- Tiltag der understøtter fastholdelse af elever i uddannelsessystemet
- Tiltag der fremmer inklusion og adgang til uddannelse for alle uanset baggrund
- Tiltag der adresserer ligestilling og fremmer lige adgang til videregående uddannelse
Publikationerne viser blandt andet, at:
- Børn under to år er garanteret en plads i dagtilbud i 8 ud af 38 europæiske uddannelsessystemer, herunder Danmark. Det samme gælder for børn på tre år i 18 uddannelsessystemer, mens børn på fire til seks år er garanteret en plads i dagtilbud i 30 uddannelsessystemer.
- 10 ud af 38 europæiske uddannelsessystemer har individuelle uddannelsesplaner til alle elever, mens 31 uddannelsessystemer har individuelle uddannelsesplaner målrettet elever med særlige behov. I Danmark er dette bestemt på lokalt niveau.
- De fleste europæiske uddannelsessystemer, herunder Danmark, tilvejebringer ekstra finansiering til skoler med mange elever med særlige behov. I de fleste tilfælde kommer den ekstra finansiering fra det nationale budget.
- Næsten halvdelen af europæiske uddannelsessystemer, herunder Danmark, har flere end tre tiltag til at understøtte lige adgang til videregående uddannelse for borgere gennem hele livet.