Gå til indhold

Rapport: Dagtilbud i Europa i 2025

Eurydices rapport ”Key data on early childhood education and care in Europe 2025” giver et overblik over dagtilbudsområdet på tværs af 39 europæiske uddannelsessystemer. Den indeholder både sammenligninger på tværs af uddannelsessystemerne og informationsmateriale om hvert enkelt uddannelsessystem.

Rapporten er den tredje i rækken af Eurydice-rapporter, som undersøger dagtilbud i Europa. Den undersøger en lang række indikatorer inden for fem dimensioner på dagtilbudsområdet: 1) styring og finansiering, 2) adgang til dagtilbud, 3) personale, 4) læringsmål og 5) evaluering og monitorering.

Rapporten viser blandt andet, at:

  • Der er stor forskel på, hvor stor en andel af BNP, der går til dagtilbud: Fra over 1,6 procent af BNP i Sverige og Island til mindre end 0,3 procent af BNP i Irland, Grækenland og Tyrkiet.
  • Adskilte dagtilbud, hvor børn skifter daginstitution omkring 3-årsalderen, er den mest udbredte organiseringsform i Europa.
  • Der er betydelige forskelle i, hvornår børn er garanteret en plads i dagtilbud på tværs af Europa. Kun syv uddannelsessystemer, herunder det danske, garanterer en plads i dagtilbud lige efter, at forældrene har afsluttet deres barselsorlov.
  • Mere end 2/3 af uddannelsessystemerne oplever udfordringer med at rekruttere og fastholde nok kvalificeret personale i daginstitutioner.
  • 21 uddannelsessystemer har læreplaner, der fastsætter læringsmål og indhold for hele dagtilbudsperioden.
  • Størstedelen af uddannelsessystemerne har integreret udviklingen af digitale kompetencer i læringsmålene for dagtilbud. Imidlertid har omkring 12 uddannelsessystemer, herunder det danske, introduceret begrænsninger på brugen af digitale teknologier i dagtilbud.

Kontakt

Pauline Enggaard Jakobsen
Fuldmægtig
Tlf.: +45 72 31 83 26
Email: peja@ufm.dk

Handlinger tilknyttet webside

Senest opdateret 01. september 2025