Rapporten er den tredje i rækken af Eurydice-rapporter, som undersøger dagtilbud i Europa. Den undersøger en lang række indikatorer inden for fem dimensioner på dagtilbudsområdet: 1) styring og finansiering, 2) adgang til dagtilbud, 3) personale, 4) læringsmål og 5) evaluering og monitorering.
Rapporten viser blandt andet, at:
- Der er stor forskel på, hvor stor en andel af BNP, der går til dagtilbud: Fra over 1,6 procent af BNP i Sverige og Island til mindre end 0,3 procent af BNP i Irland, Grækenland og Tyrkiet.
- Adskilte dagtilbud, hvor børn skifter daginstitution omkring 3-årsalderen, er den mest udbredte organiseringsform i Europa.
- Der er betydelige forskelle i, hvornår børn er garanteret en plads i dagtilbud på tværs af Europa. Kun syv uddannelsessystemer, herunder det danske, garanterer en plads i dagtilbud lige efter, at forældrene har afsluttet deres barselsorlov.
- Mere end 2/3 af uddannelsessystemerne oplever udfordringer med at rekruttere og fastholde nok kvalificeret personale i daginstitutioner.
- 21 uddannelsessystemer har læreplaner, der fastsætter læringsmål og indhold for hele dagtilbudsperioden.
- Størstedelen af uddannelsessystemerne har integreret udviklingen af digitale kompetencer i læringsmålene for dagtilbud. Imidlertid har omkring 12 uddannelsessystemer, herunder det danske, introduceret begrænsninger på brugen af digitale teknologier i dagtilbud.