Gå til indhold

Rapport: Diversitet og inklusion i skoler i Europa

Eurydices rapport ”Promoting diversity and inclusion in schools in Europe” giver et overblik over politikker og tiltag, som har til formål at fremme diversitet og inklusion, i 39 europæiske uddannelsessystemer.

Rapporten undersøger seks områder: monitorering af diskrimination i skoler, initiativer til at fremme diversitet og inklusion, adgangsmuligheder for elever med forskellige barrierer, læseplaner og bedømmelsesmetoder, støttemuligheder og læreres uddannelse.

Rapporten viser blandt andet, at:

  • De fleste uddannelsessystemer har myndigheder, som er ansvarlige for at monitorere diskrimination. Samtidig har over halvdelen af uddannelsessystemerne ikke omfattende data om årsager til diskrimination i skolerne.
  • Mange målrettede initiativer fremmer inklusion af roma-elever, elever med særlige behov eller funktionsnedsættelser og elever med flygtninge- og/eller migrantbaggrund. Ligestilling mellem køn, bekæmpelse af antisemitisme og diskrimination af LGBTIQ+ elever er sjældnere i fokus.
  • Alle uddannelsessystemer har initiativer til at fremme diversitet og inklusion. Det indbefatter initiativer, der har til formål bredt at forebygge diskrimination og fremme inklusion, og initiativer, der er rettet mod bestemte elevgrupper, som er i risiko for at blive diskrimineret.
  • De fleste uddannelsessystemers læseplaner indeholder emner relateret til diversitet og inklusion.
  • De to mest udbredte måder hvorpå uddannelsessystemer forsøger at gøre bedømmelser mere inkluderende, er ved at tilpasse dem til elever med særlige behov og ved at imødekomme sprogbarrierer for elever, hvis modersmål ikke er undervisningssproget.
  • Otte uddannelsessystemer har tiltag, der fremmer ansættelse af lærere med forskellige baggrunde. Hvor sådanne tiltag eksisterer, opfordrer de primært til ansættelse af lærere med funktionsnedsættelser eller lærere med migrantbaggrund.

Kontakt

Anne Kamper
Chefkonsulent
Tlf.: 72317802
Email: anka@ufm.dk
Chili Friis-Jensen
Studentermedhjælper
Tlf.: +45 72 31 83 77
Email: chfj@ufm.dk

Handlinger tilknyttet webside

Uddannelses- og Forskningsstyrelsen
Senest opdateret 23. juni 2024