Gå til indhold

Rapport: International mobilitet for studerende i videregående uddannelse i Europa i 2022/2023

Eurydices rapport “Mobility Scoreboard: Higher education background report – 2022/2023” viser udviklingen i europæiske uddannelsessystemer med at fjerne barriere for og fremme international mobilitet siden 2015/2016.

Rapporten indeholder en opgørelse af 39 uddannelsessystemers internationale mobilitet for studerende i videregående uddannelse, som sammenholdes med de tidligere tilsvarende opgørelser fra 2015/2016 og 2018/2019. Opgørelsen foretages på grundlag af seks indikatorer og en række kriterier, som blev fastsat i forbindelse med implementeringen af Bologna-deklarationens målsætning om at udvikle et fælles område for videregående uddannelse, hvor studerende og forskere frit kan bevæge sig over grænserne. De seks indikatorer er:

  1. Information og vejledning om international mobilitet
  2. Fremmedsprogsforberedelse
  3. Muligheden for at tage stipendier og studielån med på studieophold i udlandet
  4. Støtte til international mobilitet målrettet dårligt stillede studerende
  5. Anerkendelse af læringsmål gennem det europæiske meritoverførsels- og meritakkumuleringssystem (ECTS)
  6. Automatisk anerkendelse af kvalifikationer

Omkring en tredjedel af uddannelsessystemerne er i dag i en situation meget lig den, som de var i, da opgørelsen blev foretaget første gang i 2015/2016. Overordnet giver rapporten derfor udtryk for, at selvom de fleste forandringer har været positive og ført til forbedringer, så er det overordnede billede statisk.

Opgørelsen viser blandt andet, at:

  • Uddannelsessystemerne generelt klarer sig bedst inden for fremmedsprogsforberedelse og anerkendelse af læringsmål gennem det europæiske meritoverførsels- og meritakkumuleringssystem. Inden for disse to indikatorer opfylder over halvdelen af uddannelsessystemerne alle eller de fleste kriterier.
  • Uddannelsessystemerne klarer sig generelt godt inden for automatisk anerkendelse af kvalifikationer og muligheden for at tage stipendier og studielån med på studieophold i udlandet. Inden for disse to indikatorer er der flest uddannelsessystemer, som opfylder alle kriterier.
  • Information og vejledning er det område, hvor flest uddannelsessystemer har iværksat politiske tiltag, men kun få opfylder alle de opstillede kriterier.
  • Uddannelsessystemerne klarer sig dårligst inden for støtte til dårligt stillede studerende. Størstedelen af uddannelsessystemerne opfylder få eller ingen af kriterierne.

Kontakt

Anne Kamper
Chefkonsulent
Tlf.: 72317802
Email: anka@ufm.dk
Pauline Enggaard Jakobsen
Fuldmægtig
Tlf.: +45 72 31 83 26
Email: peja@ufm.dk
Chili Friis-Jensen
Studentermedhjælper
Tlf.: +45 72 31 83 77
Email: chfj@ufm.dk

Handlinger tilknyttet webside

Uddannelses- og Forskningsstyrelsen
Senest opdateret 28. november 2024