Rapporten undersøger, hvordan syv bæredygtighedskompetencer, defineret på baggrund af den europæiske kompetenceramme for bæredygtighed GreenComp, er integreret i nationale læseplaner. De syv bæredygtighedskompetencer er:
- Værdsætte bæredygtighed
- Fremme naturen
- Systemtænkning
- Fremtidsfærdigheder
- Tilpasningsevne
- Politisk handlekraft
- Kollektive og individuelle tiltag
Udover inklusion af bæredygtighed i læseplaner undersøger rapporten, hvordan kompetencer relateret til undervisning i bæredygtighed er integreret i læreruddannelsen og efteruddannelse for lærere samt hvilke støttemuligheder, der tilbydes skoler for at implementere bæredygtige initiativer.
Rapporten viser, blandt andet, at:
- I alle 39 uddannelsessystemer indgår emnet bæredygtighed i læseplanerne.
- I størstedelen af uddannelsessystemerne bruges en tværfaglig tilgang til at undervise i bæredygtighed.
- I størstedelen af uddannelsessystemerne indgår næsten alle syv bæredygtighedskompetencer i de nationale læseplaner. Undtagelsen er kompetencen ’fremtidsfærdigheder’, som indgår i læseplanerne i 23 uddannelsessystemer.
- I næsten halvdelen af uddannelsessystemerne indgår kompetencemål relateret til bæredygtighed i læreruddannelsen.
- Omkring en tredjedel af uddannelsessystemerne tilvejebringer undervisningsmaterialer, ressourcer og retningslinjer for, hvordan bæredygtighed kan integreres i undervisningen.
- Mindre end en tredjedel af uddannelsessystemerne monitorerer, hvordan skoler integrerer bæredygtighed i deres aktiviteter.