Gå til indhold

Rapport: Undervisning i bæredygtighed i Europa

Eurydices rapport ”Learning for sustainability in Europe: Building competences and supporting teachers and schools” viser, hvordan og i hvilken grad bæredygtighed indgår i undervisningen på grundskole- og gymnasialt niveau i 39 europæiske uddannelsessystemer.

Rapporten undersøger, hvordan syv bæredygtighedskompetencer, defineret på baggrund af den europæiske kompetenceramme for bæredygtighed GreenComp, er integreret i nationale læseplaner. De syv bæredygtighedskompetencer er:

  1. Værdsætte bæredygtighed
  2. Fremme naturen
  3. Systemtænkning
  4. Fremtidsfærdigheder
  5. Tilpasningsevne
  6. Politisk handlekraft
  7. Kollektive og individuelle tiltag

Udover inklusion af bæredygtighed i læseplaner undersøger rapporten, hvordan kompetencer relateret til undervisning i bæredygtighed er integreret i læreruddannelsen og efteruddannelse for lærere samt hvilke støttemuligheder, der tilbydes skoler for at implementere bæredygtige initiativer.

Rapporten viser, blandt andet, at:

  • I alle 39 uddannelsessystemer indgår emnet bæredygtighed i læseplanerne.
  • I størstedelen af uddannelsessystemerne bruges en tværfaglig tilgang til at undervise i bæredygtighed.
  • I størstedelen af uddannelsessystemerne indgår næsten alle syv bæredygtighedskompetencer i de nationale læseplaner. Undtagelsen er kompetencen ’fremtidsfærdigheder’, som indgår i læseplanerne i 23 uddannelsessystemer.
  • I næsten halvdelen af uddannelsessystemerne indgår kompetencemål relateret til bæredygtighed i læreruddannelsen.
  • Omkring en tredjedel af uddannelsessystemerne tilvejebringer undervisningsmaterialer, ressourcer og retningslinjer for, hvordan bæredygtighed kan integreres i undervisningen.
  • Mindre end en tredjedel af uddannelsessystemerne monitorerer, hvordan skoler integrerer bæredygtighed i deres aktiviteter.

Kontakt

Anne Kamper
Chefkonsulent
Tlf.: 72317802
Email: anka@ufm.dk
Chili Friis-Jensen
Studentermedhjælper
Tlf.: +45 72 31 83 77
Email: chfj@ufm.dk

Handlinger tilknyttet webside

Uddannelses- og Forskningsstyrelsen
Senest opdateret 23. juni 2024