Rapporten skildrer politikker og udviklinger relateret til undervisning i fremmedsprog i 39 uddannelsessystemer, herunder for eksempel hvor stor en procentdel af elever, som modtager undervisning i fremmedsprog og hvilken uddannelsesprofil, der kræves af lærere for at undervise i fremmedsprog.
Rapporten viser blandt andet, at:
- Elever i grundskolen lærer fremmedsprog i en tidligere alder i dag sammenlignet med for to årtier siden i størstedelen af uddannelsessystemerne.
- I de fleste uddannelsessystemer begynder elever undervisning i et fremmedsprog, når de er mellem seks og otte år.
- I to tredjedele af uddannelsessystemerne undervises elever i et fremmedsprog i 11 til 13 år.
- I størstedelen af uddannelsessystemerne er det nationalt bestemt hvilke fremmedsprog, som skolerne underviser i. I de fleste tilfælde er det engelsk efterfulgt af fransk og/eller tysk.
- Studerende på erhvervsuddannelser lærer færre fremmedsprog end studerende på gymnasiale uddannelser.
- Undervisningen i fremmedsprog varetages af lærere med forskellige uddannelsesprofiler. Lærerne er enten uddannet i et begrænset antal fag eller uddannet til at undervise i alle/næsten alle fag eventuelt med en fagspecialisering.