Gå til indhold

Rapport: Undervisning i fremmedsprog i Europa i 2023

Eurydices rapport ”Key data on teaching languages at school in Europe – 2023 edition” viser, at der er variation i hvornår og i hvor lang tid, det er obligatorisk for elever at modtage undervisning i fremmedsprog på tværs af Europa.

Rapporten skildrer politikker og udviklinger relateret til undervisning i fremmedsprog i 39 uddannelsessystemer, herunder for eksempel hvor stor en procentdel af elever, som modtager undervisning i fremmedsprog og hvilken uddannelsesprofil, der kræves af lærere for at undervise i fremmedsprog.

Rapporten viser blandt andet, at:

  • Elever i grundskolen lærer fremmedsprog i en tidligere alder i dag sammenlignet med for to årtier siden i størstedelen af uddannelsessystemerne.
  • I de fleste uddannelsessystemer begynder elever undervisning i et fremmedsprog, når de er mellem seks og otte år.
  • I to tredjedele af uddannelsessystemerne undervises elever i et fremmedsprog i 11 til 13 år.
  • I størstedelen af uddannelsessystemerne er det nationalt bestemt hvilke fremmedsprog, som skolerne underviser i. I de fleste tilfælde er det engelsk efterfulgt af fransk og/eller tysk.
  • Studerende på erhvervsuddannelser lærer færre fremmedsprog end studerende på gymnasiale uddannelser.
  • Undervisningen i fremmedsprog varetages af lærere med forskellige uddannelsesprofiler. Lærerne er enten uddannet i et begrænset antal fag eller uddannet til at undervise i alle/næsten alle fag eventuelt med en fagspecialisering.

Kontakt

Pauline Enggaard Jakobsen
Fuldmægtig
Tlf.: +45 72 31 83 26
Email: peja@ufm.dk

Handlinger tilknyttet webside

Uddannelses- og Forskningsstyrelsen
Senest opdateret 10. december 2024