Gå til indhold

Rapport: Undervisningstid i Europa i 2024/2025

Eurydices rapport ”Recommended Annual Instruction Time in Full-time Compulsory Education in Europe – 2024/2025” giver et overblik over den obligatoriske undervisning og minimumstimetal for den obligatoriske undervisning på tværs af 38 uddannelsessystemer i Europa.

Rapporten undersøger antallet af undervisningstimer, der allokeres til fire fagområder: 1) læsning, skrivning og litteratur, 2) matematik, 3) naturfaglige fag og 4) samfundsfaglige fag. Derudover undersøger rapporten forskellen på timefordelingen i de første år af grundskolen (0.-6. klasse) og de afsluttende år (7.-9. klasse).

Rapporten viser, at:

  • Danmark er fortsat blandt de lande med det højeste antal samlede undervisningstimer.
  • Læsning, skrivning og litteratur generelt er det fagområde, der afsættes det højeste antal undervisningstimer til. I 0.-6. klasse allokeres i gennemsnit omkring 26 procent af undervisningstiden til læsning, skrivning og litteratur, hvilket falder til 14 procent i 7.-9. klasse.
  • Matematik er det fag, der afsættes det næststørste antal undervisningstimer til. I 0.-6. klasse allokeres i gennemsnit omkring 18 procent af undervisningstiden til matematik, mens 10-16 procent af undervisningstiden afsættes til matematik i 7.-9. klasse.
  • 273 undervisningstimer allokeres i gennemsnit til naturfaglige fag i 0.-6. klasse, hvilket stiger til 466 undervisningstimer i 7.-9. klasse.
  • Omkring halvdelen af uddannelsessystemerne allokerer ikke et specifikt antal undervisningstimer til samfundsfaglige fag. I de resterende uddannelsessystemer allokeres i gennemsnit syv procent af undervisningstiden til samfundsfaglige fag i 0.-6. klasse, hvilket stiger til 12 procent i 7.-9. klasse.

Kontakt

Pauline Enggaard Jakobsen
Fuldmægtig
Tlf.: +45 72 31 83 26
Email: peja@ufm.dk

Handlinger tilknyttet webside

Senest opdateret 01. september 2025