Hvad er resultater i et projekt?
Udvikler I metoder, idéer, netværk eller en hjemmeside? Eller har I haft en god og lærerig oplevelse i forbindelse med jeres projekt? Resultater kan være mere eller mindre håndgribelige. Begge dele er projektresultater, som er vigtige at fortælle om - og som andre kan få gavn af.
Håndgribelige resultater kan være de konkrete produkter, der er kommet ud af projektet. Det kan eksempelvis være undervisningsmaterialer og it-værktøjer, udvikling af nye metoder, anbefalinger til beslutningstagere, en video, et teaterstykke eller en hjemmeside.
Mindre håndgribelige resultater kan eksempelvis være etablering af nye netværk og erfaringsudveksling, læring, sprogkundskaber eller processer.
Hvad vil I gerne opnå med projektets resultater?
I kan arbejde med projektets resultater på mange forskellige måder - afhængigt af projektets karakter og målgruppe. Overvej nøje, hvordan I kan udbrede, udnytte og videreføre projektets resultater:
Udbredelse: Det er vigtigt, at det ikke kun er deltagerne i projektet, som får gavn af projektets resultater. Forsøg derfor at sprede resultaterne ud til relevante aktører og målgrupper.
Udnyttelse: Kan projektets produkter og resultater bruges af andre organisationer og institutioner? Overvej, hvem der kan have gavn af resultaterne.
Videreførelse: Hvordan sikrer I, at projektet videreføres efter projektperioden er slut. Overvej gerne, hvordan projektet og projektets produkter kan blive taget i brug af andre aktører.
Hvem vil have gavn af resultaterne?
Jeres målgruppe afhænger af, hvad I gerne vil opnå med projektets resultater. Herefter kan I lave en liste over målgrupper og undersøge, om I eller jeres projektpartnere har personer i jeres netværk, der kan hjælpe med at få jeres budskab igennem og skabe omtale af projektet. Det kan eksempelvis være lokalpolitikere og EU-repræsentanter, lokale medier, kommunens ansvarlige inden for det givne område, interesseorganisationer, sponsorer, lokale råd eller forskere.
Hvordan skal resultaterne præsenteres?
Overvej gerne, hvordan I kan formidle resultater af jeres projekt. Lav f.eks. et produkt, der konkretiserer projektets resultater. Det kan eksempelvis være en pjece, et oplæg, en håndbog, film mm. Lav f.eks. opfølgende aktiviteter som eksempelvis en metodeworkshop, manual for best practice eller noget helt andet, der sikrer, at resultaterne kan bruges aktivt af andre.
Hvilke kommunikationskanaler skal I bruge?
Hvilke kommunikationskanaler passer bedst til at få budskabet om jeres projekt ud over rampen? Vær gerne kreativ og ”tænk ud af boksen”. Brug for eksempel lokalaviser og sociale medier til at øge kendskabet til jeres projekt. Det kan også være, at der er mulighed for, at I kan deltage i konferencer eller seminarer, hvor I kan præsentere jeres projekt og resultater. Uddannelses- og Forskningsstyrelsen hjælper også gerne med at sprede resultaterne, fx på www.ufm.dk, i nyhedsbrevet Udsyn eller på sociale medier.
Hvornår skal I fortælle om resultaterne?
Hvornår i projektets forløb er det relevant at fortælle om resultaterne? Lav en tidsplan for hvornår, I fortæller om de resultater, I har opnået. Overvej også, hvordan I kan holde projektet ”i live” efter, at det er afsluttet?