Gå til indhold

Deltagelse i det demokratiske liv, fælles værdier og aktivt medborgerskab

Den tværgående prioritet ’Participation in democratic life, common values and civic engagement’ har til formål at styrke aktivt medborgerskab og fremme EU’s fælles værdier.

Hvad betyder det mere konkret?

Som ansøger kan det handle om at give deltagerne konkrete muligheder for at engagere sig i demokratiske processer og bidrage til samfundet. Det kan være gennem aktiviteter, der styrker viden om rettigheder, fremmer dialog med beslutningstagere eller skaber plads til, at deltagerne kan påvirke projektets retning. Målet er at udvikle både kompetencer og lysten til at deltage aktivt – lokalt, nationalt og internationalt.

 

Eksempler på potentielle projekter

  • Et samarbejde mellem grundskoler i tre lande etablerede elevrådsudvekslinger, hvor elever lærte om hinandens demokratiske strukturer og udviklede fælles forslag til forbedringer af skolemiljøet, som blev præsenteret for lokale politikere.
  • En alliance af ungdomsskoler og kulturhuse udviklede et internationalt “demokratilaboratorium”, hvor deltagere arbejdede med cases om ytringsfrihed, borgerrettigheder og fake news. Forløbet blev afsluttet med en offentlig debatdag med borgere, lokale medier og beslutningstagere.

Tips til at få mere deltagelse ind i et projekt

  • Skab aktiviteter, hvor deltagerne kan afprøve demokratiske processer – fx via elevråd, borgerforslag, dialog med beslutningstagere.
  • Inddrag emner som rettigheder, ytringsfrihed og deltagelsens betydning i undervisning og workshops.
  • Sørg for, at deltagernes stemme høres i hele projektforløbet – fra idéudvikling til evaluering.
  • Brug metoder, der fremmer lige adgang til at deltage – også for dem med færre muligheder.

Husk: Demokratisk deltagelse i projekter kan fx både handle om at lære om demokrati og om at praktisere det i selve projektarbejdet.

 

Nyttige links

 

Kontakt

Line Katja Mex-Jørgensen
Fuldmægtig
Tlf.: +45 72 31 84 06
Email: lkmj@ufm.dk

Handlinger tilknyttet webside

Uddannelses- og Forskningsstyrelsen
Senest opdateret 08. september 2025

Afsendere