Eva Annie Larsen er kernebruger af den digitale platform eTwinning. Hun kan faktisk ikke forestille sig at lave internationale projekter uden. For som lærer på Sønderrisskolen Aura i Esbjerg arbejder hun efter en strategi, hvor både internationalt skolesamarbejde og eTwinning eksplicit er nævnt. Hele 10 lærere er i øjeblikket i gang med internationale projekter, og skolens elever har i de senere år deltaget i et væld af projekter med klassekammerater i udlandet.
"Det ville være svært at lave projekterne uden eTwinning - jeg ville ikke kaste mig ud i det. Det er en platform, hvor jeg kan finde lærere, der har samme fag som mig, og som er kommet på en masse fede tanker og ideer. Hvis jeg selv skulle opsøge det andre steder, så skulle jeg jo kontakte skolerne individuelt, og det ville være svært at gøre i en hverdag, der er fyldt med alt muligt andet. eTwinning gør det nemt at trække verden ind i klasselokalet," siger Eva Annie Larsen.
Et godt sted at finde partnere og idéer
I øjeblikket driver hun projektet ’Creating Really Environmentally Conscious Students’ (CRECS), hvor elever fra Sønderrisskolen Aura samarbejder om klimabevidsthed med franske og hollandske elever, og Eva Annie Larsen har kunnet bruge eTwinning til hvert eneste trin i processen.
Når man har oprettet sig som bruger på eTwinning, opretter man samtidig en profil med billede og oplysninger om, hvad man interesserer sig for. Man kan finde personer med samme interesser, som man enten vil følge eller have kontakt med, og hvis man har planer om at starte et projekt, kan man søge i forskellige partnerfora efter interessante og relevante kolleger.
"Jeg bruger i høj grad eTwinning til at finde partnere. Man kan søge partnere ved at lægge en god idé op, som andre responderer på, eller man kan søge efter gode ideer, andre har lagt ud," siger Eva Annie Larsen.
En nem vej til at trække verden ind
Når man har fundet sine partnere og starter projektet, bliver der samtidig oprettet et virtuelt arbejdsrum, ’TwinSpace’, hvori alt samarbejde mellem partnerne foregår.
"Her kan man dele dokumenter og afholde onlinemøder og præsentationer; det er en virkelig god samarbejdsplatform uden begrænsninger. Vi kan lægge videoer ud til hinanden, og på den måde præsentere os selv før projektet går i gang, og i løbet af projektet samarbejder eleverne om opgaver i arbejdsrummet. Og nu, hvor man skal være så påpasselig med GDPR, er eTwinning også en genial platform, for det er kun de elever og lærere, der er tilknyttet projektet, som har adgang til og ser billederne og videoerne. Det er en stor tryghed," siger Eva Annie Larsen.
Asbjørn og Jonas. Foto: Sønderrisskolen Aura.
Det igangværende CRECS-projekt bliver helt sikkert ikke det sidste, Eva Annie Larsen kaster sig over:
"Alt efter øvrig arbejdsbyrde har jeg en tendens til at kaste mig ud i nye projekter, så jeg holder altid øje med, hvilke eTwinning-projekter, der kunne være interessante. Det kræver ikke nødvendigvis så meget forberedelse, hvis det ikke inkluderer rejser. I indskolingen kan man for eksempel arbejde sammen om forårstegn i naturen virtuelt. Det er meget forskelligt, hvor krævende projekter er."
"Personligt synes jeg, at det med at trække verden ind i klassen gør undervisningen mere spændende. Vores elever kommer ikke ud til et samlebånd i et industrisamfund, vi kommer ud på arbejdspladser, der ikke eksisterer endnu. Det at trække verden ind og lære andre kulturer og sprog og måder at undervise på, det klæder eleverne på til fremtiden. Derfor er jeg så bidt af det hele," siger Eva Annie Larsen.
Megafedt projekt
I Erasmus+-projektet CRECS besøger elever fra Sønderrisskolen Aura og en fransk og hollandsk skole hinanden for at se, hvordan klima- og miljøudfordringer håndteres i de enkelte lande. Mellem besøgene har eleverne arbejdet med emnet derhjemme med mulighed for at kontakte deres udenlandske partnere og stille dem spørgsmål eller selv dele ud af deres viden.
To af de elever, der har været med i projektet, er Asbjørn Tophøj Andreasen og Jonas Petersen, og de synes, at det har været "megafedt" at være med i:
Asbjørn: "Det har været sjovt at være med, for vi har fået nogle nye venner fra forskellige lande. Vi har været
i Frankrig i en uge, og det er sjovt at se, hvordan de bliver undervist."
Jonas: "Vi lærer en lille smule bedre, det er en sjovere måde at lære ting på. Vi er venner med nogle af dem på Snapchat, og så kan vi jo se, hvad de går og laver."
Asbjørn: "Vi har også kunnet ringe til dem og for eksempel spørge, hvordan de sorterer affald. I Frankrig tænker de på klimaet på nogenlunde samme måde som i Danmark. De var ikke så gode til engelsk derovre."
Jonas: "Der er meget forskel på at gå i skole i de to lande. De har meget længere skoledage end os, og så har de lidt mere ferie end os. Og de siger hr. og fru og efternavn til lærerne."
Om projektet
I CRECS-projektet (Creating Really Environmentally Conscious Students) samarbejder elever fra Danmark, Holland og Frankrig om opgaver, der skal skabe større miljøbevidsthed. Projektet er støttet med 31.494 euro via Erasmus+.
Artiklen er tidligere bragt i publikationen 'Digitale muligheder i Erasmus+'.