”CPCC Horticulture” står der på det petroleumsgrønne skilt ud for en af de mindste bygninger på denne del af Central Piedmont Community College. Også kendt som Cato Campus. I en anden del af North Carolinas folkerigeste by, Charlotte, ligger Harper Campus. Og på en helt tredje adresse finder man Central Campus. Alt er større i USA, som man siger. Således også erhvervsskolerne.
Den danske delegation risikerer imidlertid ikke at fare vild under besøget, der er veltilrettelagt i et samarbejde mellem Jordbrugets UddannelsesCenter Aarhus (JU) og Central Piedmonts kontor for globalt engagement. På Cato Campus er det underviser i plantebrug og -teknologier Kelly Black, der viser de danske erhvervsskolefolk rundt. Fra undervisningslokaler tapetseret med plakater af sydstatsplanter som kaktus, agave og andre sukkulente planter til skolens lille gartneri.
”Det kan være svært at måle på det rent fagfaglige, hvad man får ud af at besøge Kelly og høre hende fortælle om sin læreplan, sine elever osv. For i Danmark er vi, i hvert fald på anlægsgartneruddannelsen, noget længere fremme, end jeg fik indryk af, at de var på Piedmont”, fortæller Peder Glud, der er uddannelsesleder ved JU og deltog, da Kelly Black inviterede ind i sin hverdag.
”Men tag for eksempel den eksperimenterende tilgang til undervisningen, som Kelly viste os ude i gartneriet, hvor elever og lærere lavede forsøg med at fiksere frø i potter med alt fra gummikugler til garn og glas for at undgå spagnum. Eller internat-tilgangen til et emne, hvor man først mødes med eleverne op ad dagen, for så at give den fuldt drøn til ud på aftenen. Den tilgang kunne vi godt lære noget af”, tilføjer Peder Glud.
En faglig stolthed, der smitter
Det er langt fra første gang, Peder Glud og de øvrige medarbejdere fra JU er på jobshadowing. Det er heller ikke første gang, de er i USA.
”Vi tager afsted for at opbygge og udvide samarbejdsmuligheder med community colleges rundt om i USA og for at opnå større viden om den amerikanske uddannelsesstruktur, hvordan de håndterer rekrutteringsspørgsmål og samarbejder med virksomheder”, fortæller Peder Glud. Personligt bliver han også altid smittet af den entusiasme og utrættelighed, han oplever sine amerikanske kollegaer tage med sig på arbejde.
”Den stolthed og omsorg for deres fag og undervisningsopgaven, som Kelly også udstrålede. Den bør vi stræbe efter i Danmark også””, siger han.
Også blandt de elever, som den danske delegation møder senere på ugen, lidt længere nordpå, på Davidson-Davie Community College, ser Peder Glud noget, han ville ønske, han havde mere af på sin danske uddannelse.
”Det er noget med den måde, de er viet til opgaverne på og deres fællesskab. Jeg tænker for eksempel på frisøreleverne og den koncentrerede, men samtidig afslappede stemning, der var i det lokale, de havde indrettet som salon. Alle var i gang med noget, og ingen faldt igennem eller stod udenfor”, fortæller Peder Glud.
Der er selvfølgelig tale om et øjebliksbillede og så alligevel ikke for Peder Glud, der selv har arbejdet i USA og oplevet, hvordan sociale arrangementer og pauser prioriteres på en helt anden måde end i en dansk erhvervsskolehverdag.
Lærerne og ideerne først
Tilbage på Central Piedmont Community College i Charlotte, hvor den danske delegation har bevæget sig fra gartneriet til et af skolekøkkenerne på Central Campus, er den amerikanske kok og underviser Robert Marilla begejstret for at møde de danske undervisere og skoleledere.
”Sure. Let’s exhange ideas before exchanging students”, som han siger flere gange i løbet af dagen. Og således rammer han meget godt hele jobshadowing-ideen som den er tænkt i Erasmus+-programmet - som en mulighed for, at undervisere, ledere og øvrige medarbejdere kan mødes og udveksle ’best practice’, før de eventuelt bliver enige om også at udveksle elever eller igangsætte andre samarbejder.
I Robert Marillas køkken undervises både i grundlæggende og avancerede køkkenfærdigheder og et i et fag, der hedder ”Global Cuisine”. For de danske repræsentanter fra Mercantec og ZBC, der også uddanner kokke, tjenere, bagere og konditorer, kunne udveksling af elever sagtens komme på tale.
Fordelene ved at rejse sammen
Det gode spørgsmål til Peder Glud er derfor, om der så ikke opstår konkurrence om partnerskaber med de amerikanske skoler, når man rejser sammen i en gruppe af flere danske skoler med overlappende interesser og fag. Men det mener han ikke. Tværtimod.
”Vi repræsenterer de danske uddannelser bredt, og jeg er sikker på, at vi sælger Danmark bedre sammen. Får Asmildkloster Landbrugsskole 20 ekstra kursister, så går der ikke noget af mig eller hvis mit besøg i North Carolina giver en amerikansk elev til gartneruddannelsen i Vilvorde, så er det også ok”, siger han og fortsætter:
”Danmark er et lille land, så hvis vi skal kunne tilbyde de amerikanske lærere og elever nogle attraktive ophold i Danmark, er vi nødt til at samarbejde, fordi amerikanerne selvfølgelig også gerne vil se noget forskelligt. Traditionelt landbrug på Asmildkloster og økologisk landbrug på Kalø Landbrugsskole for eksempel.”
Mange muligheder for gartnere i USA
Jordbrugets UddannelsesCenter Aarhus har pt. en elev i oplæring i San Diego Botanic Garden i Californien og sender om et øjeblik to elever til et gartnerfirma i New York. På bagkant af besøgene i North Carolina er de nu i dialog med Central Piedmont Community College om en stilling til en netop færdiguddannet anlægsgartner fra Jordbrugets Uddannelsescenter på Kelly Blacks campus og har allerede gennemført den første virtuelle udveksling med en gruppe undervisere fra Piedmont og Davidson-Davie Community College.
”Lige så længe vi har sendt elever til USA, hvilket vi har gjort siden 2014, har vi altid forinden selv besøgt skolen eller virksomheden for at sikre os, at alt er i orden, og at de opfylder vores læringsmål. Vi har udvekslingssamarbejde med mange andre lande, men USA er et af de lande, der har vist sig at matche os og vores elever allerbedst”, slutter Peder Glud.
Fakta om Jobshadowing:
- Hvad? En aktivitetstype i Erasmus+ for medarbejdere
- Hvor længe? 2-60 dage på besøg hos en eller flere udenlandske partnere
- Hvortil? Inden for den enkelte projektbevilling kan danske erhvervsskoler benytte 20 % af budgettet på besøg uden for Europa
- For hvem? Medarbejdere fra dagtilbud, grundskoler, STX, almen voksenuddannelse og folkeoplysning kan også få tilskud fra Erasmus+ til jobshadowing-aktiviteter inden for Europa.
- Læs mere om Erasmus+ her
Den danske delegation på jobshadowing i North Carolina
- Jordbrugets UddannelsesCenter Aarhus
- Asmildkloster Landbrugsskole
- Kalø Økologisk Landbrugsskole
- Mercantec
- ZBC
- Uddannelses- og Forskningsstyrelsen