Gå til indhold

Før, under og efter bedømmelse

På denne side kan du som censor finde tekst og videoer, der kan klæde dig på til at udfylde din rolle som censor før, under og efter bedømmelse.

Før bedømmelse

Din forberedelse er vigtig for, at prøven eller eksamenen forløber professionelt og efter reglerne. Her kan du læse, hvad du skal være opmærksom på før bedømmelse.


Tillad venligst alle cookies for at se denne video.

Er du den rette censor til opgaven?

Det er censorledelsen, der har til opgave at fordele censuropgaver til censorerne i censorkorpset, men du har som censor også et ansvar for at vurdere, om du er rette censor til opgaven – og eventuelt takke nej til en censuropgave.

For det første skal du være opmærksom på at overholde de forvaltningsretlige regler om inhabilitet. Det betyder, at du skal sige nej tak til en censuropgave, hvis du har personlig eller økonomisk interesse, som kan rejse tvivl om din upartiskhed. En censor vil eksempelvis være inhabil, hvis denne er i nær familie med den studerende, eller censor har en konflikt med den studerende.

For det andet skal du være opmærksom på din tilknytning til den eksamens- eller prøveafholdende institution. I udgangspunktet må du ikke tage imod en censuropgave, hvis du aktuelt eller inden for de sidste to år har været ansat ved den uddannelsesinstitution, hvor du skal virke som censor.

For det tredje skal du undgå gensidig censur. Det vil sige, at de samme bedømmere ikke må skiftes til at være henholdsvis eksaminator og censor for hinanden ved flere på hinanden følgende eksamener.

Information til censor

De videregående uddannelsesinstitutioner sørger for, at censorerne har adgang til opdaterede oplysninger om de relevante uddannelser. Det omfatter den relevante eksamensbekendtgørelse, karakterbekendtgørelsen og uddannelsens studieordning. Den eksaminationsafholdende institution skal derudover forud for de enkelte censuropgaver forsyne censor med det materiale, der er nødvendigt for at varetage den specifikke censuropgave.

Under bedømmelse

Når du foretager din bedømmelse, er der en række regler og opgaver, som du skal kende. Dem kan du læse om her.


Tillad venligst alle cookies for at se denne video.

Karakterskala og faglig bedømmelse

I Danmark bedømmes prøver og eksaminer ved brug af 7-trinsskalaen eller alternativt som ”bestået/ikke-bestået” eller ”godkendt/ikke-godkendt”. Uanset om der gives en numerisk karakter eller ej, skal bedømmelsen baseres på, i hvor høj grad den faglige præstation lever op til de fastsatte mål for den enkelte prøve eller eksamen.

De faglige mål er angivet i form af viden, færdigheder og kompetencer og findes i den relevante kursusbeskrivelse eller studieordning. Det er derfor vigtigt, at man som censor sætter sig grundigt ind i de faglige mål for den pågældende prøve eller eksamen, inden man påbegynder bedømmelsen.

7-trinsskalaen

  • Karakteren 12 gives for den fremragende præstation, der demonstrerer udtømmende opfyldelse af fagets, fag- eller uddannelseselementets mål, med ingen eller få uvæsentlige mangler.
  • Karakteren 10 gives for den fortrinlige præstation, der demonstrerer omfattende opfyldelse af fagets, fag- eller uddannelseselementets mål, med nogle mindre væsentlige mangler.

  • Karakteren 7 gives for den gode præstation, der demonstrerer opfyldelse af fagets, fag- eller uddannelseselementets mål, med en del mangler.

  • Karakteren 4 gives for den jævne præstation, der demonstrerer en mindre grad af opfyldelse af fagets, fag- eller uddannelseselementets mål, med adskillige væsentlige mangler.

  • Karakteren 02 gives for den tilstrækkelige præstation, der demonstrerer den minimalt acceptable grad af opfyldelse af fagets, fag- eller uddannelseselementets mål.

  • Karakteren 00 gives for den utilstrækkelige præstation, der ikke demonstrerer en acceptabel grad af opfyldelse af fagets, fag- eller uddannelseselementets mål.

  • Karakteren -3 gives for den helt uacceptable præstation.

Plagiat og eksamenssnyd

Det er uddannelsesinstitutionens og ikke censors ansvar at håndtere sager om plagiat og andre former for eksamenssnyd. I sådanne tilfælde er der ikke længere tale om en faglig bedømmelse, men om en disciplinærsag.

Hvis man som censor får mistanke om plagiat eller eksamenssnyd, bør man dog gøre eksaminator og/eller uddannelsesinstitutionen opmærksom herpå, således at de kan undersøge sagen og eventuelt påbegynde en disciplinærsag efter institutionens regler.

Votering

Sammen med eksaminator skal du som censor vurdere, i hvilken grad den studerendes præstation opfylder de faglige mål. Voteringen bør foregå, som hvis den studerende havde mulighed for at overhøre voteringssamtalen.

Det kan næppe undgås, at eksaminator og censor som faglige bedømmere lejlighedsvist har forskellige forestillinger om graden af målopfyldelse. Det ideelle er, at eksaminator og censor med faglige argumenter hentet i studieordningen, fagets læringsmål og karakterskalaen enes efter voteringen.

Hvis enighed ikke kan opnås, benyttes følgende procedure: Censor og eksaminator giver hver en karakter. Karakteren for eksamen er gennemsnittet af disse karakterer afrundet til nærmeste karakter i karakterskalaen. Ligger gennemsnittet midt imellem to karakterer, er den endelige karakter nærmeste højere karakter, hvis censor har givet den højeste karakter, og ellers nærmeste lavere karakter.

Efter bedømmelse

Dine opgaver ophører ikke, når prøve eller bedømmelsen er afviklet. Her kan du læse, hvad du skal være opmærksom på efter bedømmelsen.


Tillad venligst alle cookies for at se denne video.

Tilbagemelding til studerende

Ved mundtlige eksaminer gives der normalt en tilbagemelding til den studerende på stedet, men der kan også være tilfælde, hvor der gives skriftlige tilbagemeldinger. Uanset formatet er det vigtigt, at den givne bedømmelse altid begrundes med graden af opfyldelse af læringsmålene. Hvis der argumenteres for bedømmelsen med andre forhold, der ikke formelt indgår i bedømmelseskriterierne, kan dette indgå i en eventuel efterfølgende klagesag fra den studerende.

Notatpligt, tavshedspligt og databeskyttelse

Når du virker som censor, skal du overholde reglerne om tavshedspligt og databeskyttelse. Den uddannelsesinstitution, hvor du skal være censor, er også omfattet af databeskyttelsesforordningen. Vær særlig opmærksom i to sammenhænge:

  • Korrespondance. Brug den eksaminationsafholdende uddannelsesinstitutions intranet eller krypterede mails til digital korrespondance vedrørende den studerende og den studerendes præstation.
  • Notatpligt. Du har pligt til at tage noter om den studerendes præstation og karakterfastsættelsen både ved skriftlige og mundtlige eksamener. Noterne skal kunne udleveres som led i en klagesag, og de skal opbevares forsvarligt i mindst et år eller indtil en eventuel klagesag er afsluttet.

Dit skriftlige arbejde

Du har pligt til at tage noter både ved skriftlige og mundtlige prøver og eksamener. Noterne kan bruges i to sammenhænge efter prøve eller eksamen:

  • Klage- og ankesystem. Den studerende kan klage til institutionen over en prøve eller eksamen for så vidt angår: 1) retlige spørgsmål, 2) faglige spørgsmål i relation til bedømmelsen. Hvis den studerende klager over den faglige bedømmelse, vil du blive anmodet om at afgive en udtalelse. Du skal i din udtalelse forholde dig til de klagepunkter, som den studerende angiver som argumenter for, at den studerende er uenig i den bedømmelse, som du har foretaget. Du skal herefter anføre de forhold, som du har bedømt den studerendes præstation på baggrund af. Du skal også angive, om du fastholder bedømmelsen eller ej. Uddannelsesinstitutionen vil på baggrund af din og din medbedømmers udtalelser træffe en afgørelse. Hvis den studerende ikke får medhold i sin klage, kan den studerende indbringe institutionens afgørelse for Uddannelses- og Forskningsstyrelsen for så vidt angår retlige spørgsmål, og for et ankenævn, for så vidt angår den faglige bedømmelse. Ankenævnet består bl.a. af censorer, og derfor kan du som censor blive udpeget til at indgå i et ankenævn.
  • Censorberetninger. Efter prøve eller eksamen skal du afgive en beretning til uddannelsesinstitutionen og censorledelsen om prøve- eller eksamensforløbet. Uddannelsesinstitutionen anvender din beretning til kvalitetssikring af prøve- og eksamenssystemet. Censorledelsen anvender din beretning til udarbejdelse af årsberetning sammen med øvrige censorberetninger fra censorer i samme censorkorps. Årsberetningen indgår i kvalitetssikringsarbejdet af uddannelsen.

Kontakt

Ditte Marie Thomsen
Fuldmægtig
Tlf.: +45 72 31 91 05
Email: dith@ufm.dk

Handlinger tilknyttet webside

Uddannelses- og Forskningsstyrelsen
Senest opdateret 12. juni 2025