Det er langt fra let at skabe et levende undervisningsmiljø, når ens studerende sidder spredt rundt i det ganske land og kun mødes via internettet på en skærm. Men det er lykkedes for Per Hessellund, som er underviser på Aarhus Maskinmesterskole.
Selvom de studerende på fjernundervisningsforløbet kun mødes på skolen tre-fire gange om året, har Per Hessellund næsten en endnu tættere relation til dem, end han havde, dengang han underviste i et almindeligt klasselokale.
“Vi er jo hjemme i hinandens stuer. Lige pludselig kommer konen ind, eller et barnehoved stikker lige ind og skal se, hvad der sker på skærmen,” siger han.
Mastermind bag fjernundervisningskonceptet
Per Hessellund har selv været med til at udtænke og udvikle konceptet for fjernundervisningen. Idéen er grundlæggende at droppe den klassiske forelæsning:
“Min egen oplevelse af at køre forelæsninger i et video-møderum er, at det føles lidt som at sidde og snakke med en skærm.”
I stedet er undervisningen struktureret om problemorienterede projektforløb, hvor alle fag fra el til management sættes i spil, når de studerende i grupper skal løse konkrete problemer.
Fancy it-løsninger er ikke hemmeligheden
Den hemmelige ingrediens, som får fjernundervisningskonceptet til at virke, er ikke dyre it-løsninger og fancy digitale platforme. I stedet er de digitale arbejdsredskaber simple. Både studiegrupper og hele holdet mødes i gruppe-videokonferencer og deler Word-dokumenter, som alle i studiegruppen og underviseren kan samarbejde om.
Inden de studerende mødes til vejledning, har de altid forberedt sig på stoffet ved at se videoer og læse tekster. Selve tiden med underviseren kan så gå med, at de studerende stiller spørgsmål til de dele af stoffet, der kræver ekstra forklaring.
“Hvis man forelæser om noget, hvor de studerende er på helt ny grund, så kan man ret hurtigt fornemme, at man slukker lyset i den anden ende. Her er det lidt sådan, at lyset måske godt nok er blevet slukket, men der skal ikke ret meget til at puste liv i det igen,” siger Per Hessellund.
En god underviser tør gøre det upopulære
På trods af at de studerende kun mødes via en skærm, opbygger de typisk et meget tæt forhold til deres studiegrupper, som de samarbejder med mange timer hver dag fra deres fysisk adskilte arbejdsstationer.
“Det lykkes heldigvis oftest at få lavet nogle rigtig gode studiegrupper, når de starter op. Men en maskinmester er også en teknisk leder, så derfor er vi også opmærksomme på, at der er nogle kompetencer, der ligger i at arbejde sammen, som man også skal udfordres på,” siger Per Hessellund.
På første semester må de studerende selv vælge deres grupper, men på næste semester bryder Per Hessellund grupperne op, ryster posen og sammensætter nye grupper.
“Det handler om at lære at acceptere, at vi arbejder forskelligt. Det vil jeg gerne have de studerende til at opleve på deres egen krop. Det kan godt være, at du har svært ved en eller anden person i en gruppe, men hvordan vil du så håndtere det?” siger Per Hessellund.
Studiegrupperne er så vigtige for de studerendes hverdag, at øvelsen ofte møder utilfredshed blandt de studerende.
Som underviser skal man ikke være bange for at blive upopulær, hvis man har en idé med det. Man skal passe på, at man ikke bare løber efter den gode stemning, for det er ikke altid den, man lærer mest af”.
Klæder de studerende på til den grønne omstilling
Når en færdiguddannet maskinmester kommer ud, og der er knas med teknikken – uanset om det er i maskinrummet på et containerskib eller på et industrianlæg – så er det maskinmesterens opgave at identificere problemet og løse det.
“Så der er selvfølgelig en række færdigheder, en maskinmester gerne skal besidde. Jeg mener, at en af de færdigheder er evnen til at sætte sig ind i nyt stof,” siger Per Hessellund.
Det gælder ikke mindst i disse år, hvor udviklingen af nye teknologier og energisystemer går rivende stærkt, mens verden omstiller sig til en fremtid, hvor bæredygtig energi erstatter fossile energikilder.
“Derfor er det vigtigt for mig, at de studerende lærer at lære,” siger Per Hessellund.
Samme lave frafald som ved fremmødeundervisning
Fjernundervisningskonceptet, som Per Hessellund har været med til at udvikle, virker så godt, at der er samme lave frafald som på de almindelige hold. Og skulle der alligevel være en, der hænger i bremsen, er han ikke bleg for at gribe telefonen og ringe for at høre, hvordan det går på hjemmefronten.
Efter godt 25 år som underviser er Per Hessellund selv stadig maskinmester til benet. I fritiden elsker han at makke med sønnens motocross-cykel, og hvis man skal give ham en gave, bliver han gladest, hvis der stikker en ledning ud af den.
Blå bog:
Navn: Per Hessellund
Titel: Underviser og koordinator af fjernundervisningen på Aarhus Maskinmesterskole.
Fagområde: Elektroteknik.
Fødested og bopæl: Født 27. maj 1966 i Hørning ved Randers. Bor i dag i Hadsten.
Kontaktoplysninger: Tlf.: +45 4122 7131, e-mail: ph@aams.dk
Foto: Søren Kjeldgaard | Tekst: Julie Hjerl Hansen