En brandstation, en politistation, en banegård, en fængselsø og en lufthavn. Alt sammen skal bygges ud af Lego. Men det er under tidspres, og pludselig er der materialemangel, mens der i øvrigt også lige skal bygges et prinsesseslot. At lykkes her kræver vist en rigtig god projektledelse.
Jan Sturm Almind er underviser i Projektledelse på Maskinmesterskolen i Fredericia, og han har vundet Undervisningsprisen 2021. Bl.a. fordi hans indstilling er, at de studerende lærer bedst ved selv at prøve det. Så da han skulle starte faget Projektledelse, gik han i Bilka og købte en stor bunke Lego City på udsalg.
"Og så delte jeg holdet op i grupper, så hver gruppe havde ansvaret for at projektlede en del af byen samtidig med, at en gruppe skulle projektlede opbygningen af hele byen", siger han og forklarer, at de teorier, de studerende skal igennem undervejs som f.eks. interessentanalyse og projektplaner, afprøves med det samme via Lego-projektet.
"Så har vi noget at koble teorien op på med det samme. På den måde lærer de og husker de bedre", mener Jan Sturm Almind.
Han er ikke bange for kritik
Og ligesom man tydeligt mærker begejstringen lyse ud af Jan Sturm Almind, når han forklarer om projektet, så fortæller han også, at pulsen og engagementet spontant stiger blandt de studerende, når det legende projekt igangsættes.
Til at starte med gik Lego-projektet dog kun nogenlunde, så Jan Sturm Almind bad de studerende om at evaluere processen. For som han selv siger er han ikke bange for at indrømme, at han ikke kan tænke alle tanker selv, og han er heller ikke bange for at stille sig frem for kritik:
"De havde virkelig mange guldkorn, der kunne optimere læringen, men forløbet udvikler sig hele tiden. Det er en proces, der aldrig stopper", siger Jan Sturm Almind, der altid evaluerer sine forløb.
På ægte Pippi Langstrømpe-manér
Jan Sturm Almind er uddannet Industritekniker, og da han havde arbejdet hos Grundfos i 14 år, valgte han at læse videre til ingeniør. Og efter nogle år hos B&O blev han ansat hos Vestas, hvor der en dag tilfældigvis manglede en til at stå for en Lean-workshop. Og på ægte Pippi Langstrømpe manér tænkte han:
"Det har jeg aldrig prøvet før, så det kan jeg sikkert godt finde ud af. Så det gjorde jeg", siger han og fortæller, at han med det samme følte sig begejstret i underviserrollen og samtidig fik rigtig gode tilbagemeldinger.
Da finanskrisen kom blev han tvunget til at tænke i andre baner, og da han skulle finde ud af, hvor han så skulle slå sine folder, fandt han begejstringen for undervisningen frem igen og blev ansat på Aarhus Maskinmesterskole.
Her startede det dog ikke som Jan Sturm Almind havde forventet af sig selv, men han valgte at være åben omkring sin usikkerhed over for sine kollegaer, og de hjalp ham videre.
"Hvis ikke det havde været for dem, så havde jeg nok ikke været underviser i dag", siger han og forklarer, at det er det samme mod, som han bruger i dag på Fredericia Maskinmesterskole, når han afprøver nye undervisningsmetoder i klassen f.eks. med Lego-projektet, konkurrencer og hjemmegjorte spil inspireret af det klassiske Trivial Pursuit. Her søger han råd hos sine kollegaer og evalueringer fra de studerende.
Inddragelse og dialog er vejen frem
Jan Sturm Almind mener, at inddragelse og dialog med de studerende er kernen i god undervisning. Og dermed ikke den klassiske docering af viden.
"Det vigtigste er at motivere de studerende til at søge mere viden", siger han og uddyber:
Hvis jeg med min undervisning kan skabe en interesse for faget, så de har lyst til at gå på biblioteket og låne en bog om emnet, så har jeg lykkes. For så er de ikke begrænset af det, jeg fortæller om i undervisningen, så er der jo ingen grænser for, hvad de kan lære".
For at sikre, at hans undervisning går den vej, sørger Jan Sturm Almind for at gå i dialog med de studerende ved at fortælle anekdoter fra hans tidligere arbejdsliv og koble teorierne på virkeligheden.
"På den måde husker de det bedre", siger han og fortæller, at hans vigtigste rolle er at komme med energi og skabe engagement omkring sit fag. Men det kan han også kun gøre hver dag, fordi han rent faktisk får energi af at være sammen med de studerende.
"Når det hele kører i undervisningen, vi diskuterer, der er pingpong, de studerende fortæller egne anekdoter, og jeg efterfølgende får at vide, at det var en fed time, så høster jeg energi", siger han.
Legebarn søger mere inspiration
Jan Sturm Almind tror selv, at det smitter positivt af på undervisningen, at han selv er et legebarn, som engagerer sig bedst, hvis der er en legende tilgang til læring. I fremtiden glæder han sig til at høste inspiration til nye undervisningsformer på andre uddannelser i Danmark såvel som i udlandet.
Pengene, der følger med prisen har han ikke tænkt over endnu, men selve prisen fortæller ham, at han har gang i noget godt. Og det er motiverende, synes han.
"Så ved jeg, at jeg sagtens kan fortsætte".
Blå bog:
Navn: Jan Sturm Almind.
Titel: Lektor i Projektledelse, Fredericia Maskinmesterskole.
Fagområde: Ledelse og projektledelse.
Fødested og bopæl: Født i Silkeborg i 1967. Bor i dag i Horsens.
Kontaktoplysninger: E-mail: jsa@fms.dk.
Foto: Søren Kjeldgaard | Tekst: Mette Wallach