Gå til indhold

Sofia Rontini

Energibundtet Sofia Rontini er altid på udkig efter nye undervisningsformer og metoder, hun kan give videre til sine lærerstuderende på UC Syd i Esbjerg. Målet er at skærpe deres blik for relationer, udsyn og et eksperimenterende læringsrum. Den cocktail er der nemlig meget faglighed i.

Velkommen til Rontinis studerendes talkshow! Må jeg præsentere: Dagens vært, dagens dommere og ikke mindst vores tre konkurrerende grupper. I dag skal vi diskutere, hvad sang og musik bidrager med i engelskundervisningen. Gruppen med de bedste argumenter vinder. - Og nej, følelsesmæssige synspunkter holder ikke her. Vi vil have didaktiske overvejelser og kobling til teori på banen, tak. Godt. Let the show begin…

Det ligner måske ikke klassisk undervisning af kommende engelsklærere til folkeskolen. Men Sofia Rontini, der har sat det hele i scene, er nok også en af de mest passionerede personer, du kan finde i hele Esbjerg. Måske er det hendes fars italienske rødder, der slår igennem.

“Jeg er så tændt, når jeg cykler på arbejde. Så har jeg måske fundet en ny øvelse, vi skal prøve af og evaluere. Det glæder jeg mig helt ægte til, for jeg har jo heller ikke prøvet den her lidt skæve idé med et talkshow før. Og det er så fedt, at vi prøver det sammen,” siger Sofia Rontini. 

At Sofia Rontini begejstret tramper i cyklens pedaler, når kursen er sat mod arbejdspladsen University College Syddanmark i Esbjerg, ville nok have overrasket hendes yngre selv, der lod sig indskrive på Syddansk Universitet for at læse engelsk og senere minoritetsstudier på Københavns Universitet. Når nogen påpegede hendes åbenlyse talent for at undervise, tænkte hun aldrig i livet og fablede i stedet om at arbejde med integration. Men så fik hun ved et tilfælde et vikariat på en folkeskole. 

“Så stod jeg der med min universitetsgrad og tænkte åh nej, det er det forkerte stykke papir, jeg har. Det er jo det her, jeg skal,” siger hun.

Walk-the-talk

De seneste 12 år har Sofia Rontini hjulpet lærerstuderende til at finde deres egen form, faglighed og stemme som engelsklærere. Det første Sofia Rontini har fokus på, når et nyt hold starter, er det hun selv kalder “classbuilding”. Målet er at skabe en tryg atmosfære, hvor de studerende tør give slip, være eksperimenterende og lave fejl. Det legende rum er der nemlig meget faglighed i. 

Jeg bliver nødt til at walk-the-talk. Ikke fordi de skal kopiere mig - de skal blive sig selv - men jeg vil gerne vise dem nogle forskellige veje, så deres uddannelse bliver så praksisnær som muligt. Derudover vil jeg gerne skærpe deres blik for at skabe relationer og et trygt læringsrum. At kunne connecte med deres elever er nok noget af det vigtigste, jeg kan lære dem.

Det er ikke alle Sofia Rontinis nye påhit, der fremkalder henrykte klapsalver hos de studerende, der må finde sig i at være prøvekaniner. Derfor er det også en vigtig del af undervisningen at høre de studerendes ærlige mening om øvelserne. De såkaldte “ommere” ryger i skraldespanden, mens “keeperne” får mulighed for et comeback på nye hold. 

Inspirationen til øvelserne og undervisningen i det hele taget kommer til Sofia Rontini fra mange forskellige kanaler. Tit flyder fritid og arbejdstid sammen, og private oplevelser fra eksempelvis en museumsudstilling bobler i baghovedet, indtil der ligger en ramme, der kan bruges fagligt. 

Vigtigt med transfermuligheder

Noget af det, der arbejdsmæssigt giver mest mening for Sofia Rontini, er praksissamarbejdet med de lokale folkeskoler. Her skal teorien og øvelserne fra Sofia Rontinis undervisning stå sin prøve, når de kommende skolelærere overtager undervisningen. Forinden har Sofia Rontini og de studerende måske behandlet billedbøger og undersøgt, hvordan mediet kan være støttehjul, der hjælper børn med at afkode og lære engelsk. Ude i klasserne foran en livlig flok børn vil de lærerstuderende have en drejebog klar for undervisningen og prøve den af. 

“Når vi kommer tilbage til vores klasserum, evaluerer vi selvfølgelig. Hvordan kan vi optimere? Hvorfor virkede det her godt? På den måde bliver undervisningen meget hands on,” forklarer hun og uddyber: 

"Målet er, at de gerne skal føle en transfermulighed den dag, de står ude i klasseværelset alene. At det, vi har beskæftiget os med i engelskundervisningen, har et anvendelsesperspektiv."

Et stort og spændende ansvar

Er der egentlig noget mere meningsgivende end at få lov til at præge og danne fremtidens generationer?

Hvis du spørger Sofia Rontini, så er lærergerningen, hvis ikke verdens vigtigste job, så i hvert fald deroppe af. Men at holde børnene – som er fremtiden - i hånden og vise vej er også et stort og spændende ansvar. Bevidstgørelsen om netop det har Sofia Rontini et “ret godt blik for” i sin undervisning af fremtidens lærere.

For hende er et nøgleord udsyn. For udsyn bærer i sig kulturforståelse, mestring af sprog og almen dannelse, der gør os til mennesker, der vil prøve at forstå hinanden - også det som kan synes lidt fremmed.

“Jeg tror på, at verden bliver mere forbundet i fremtiden, og for mig er udvikling af interkulturelle kompetencer en vigtig del af dannelsen som borgere. At hive verden ind i klasseværelset lærer os at forstå os selv og andre, og det er i øvrigt også noget af det, Folkeskolens formålsparagraf lægger op til. ”

Blå bog:

Navn: Sofia Rontini.

Titel: Lektor ved UC Syd i Esbjerg.

Fagområde: Underviser i engelsk og praktik på læreruddannelsen.

Fødested og bopæl: Født i Esbjerg i 1969. Bor i Esbjerg.

Kontaktoplysninger: E-mail: soro@ucsyd.dk

Ved brug af fotos og tekst skal følgende krediteres:
Foto: Søren Kjeldgaard | Tekst: Mette Dahlgaard

Handlinger tilknyttet webside

Uddannelses- og Forskningsstyrelsen
Senest opdateret 23. juni 2024