Gå til indhold

Juljana Gjata Hjorth Jacobsen

Tysk sprog og kultur åbnede lektor Juljana Gjata Hjorth Jacobsens øjne, da hun som teenager udlevede sin fars drøm om at mestre et fremmedsprog. Nu tager hun studerende på VIA University College med på opdagelse i en verden, der udspiller sig både inden i mennesker og uden for læreruddannelsen.

Lektor Juljana Gjata Hjorth Jacobsen bliver både rørt, opstemt, nostalgisk og ambitiøs, når hun taler om tysk sprog og kultur. Den følsomhed bringer hun ind i sin undervisning på VIA University College i Aarhus, hvor de studerende får lov at sætte deres personligheder i spil.

Det i sådan en grad at flere studerende i årlige evalueringer kalder sig selv medskabere og føler sig anerkendte.

Når Juljana Gjata Hjorth Jacobsen kombinerer tyske sprogkundskaber med litteratur, pædagogik og samfund, er det med en dobbelt didaktik for øje. De kommende tysklærere skal selv opleve, hvor givende det er at lære sproget gennem fysiske og sociale oplevelser i fællesskab, så de kan tage det med i deres egen fremtidige undervisning i folkeskolen.

Sprænger rammerne

Væk med støvede bøger og tabeller, akkusativ og genitiv-bøjninger og udenadslære. Sproget er så meget mere end grammatik, understreger Juljana Gjata Hjorth Jacobsen. Det kommer til live i det dynamiske møde mellem forskellige kulturer og personligheder.

De studerende udvider min horisont. Jeg ser dem som hele mennesker med forskellige drømme, erfaringer, kampe, styrker og dilemmaer i bagagen. Og der er så meget talent. Deres evner kan være en indgangsvinkel til at lære sproget. Vi bruger også vores medmenneskelighed i sproglæring.

Frem for blot at læse andres værker i tysk litteratur, beder Juljana Gjata Hjorth Jacobsen de studerende om at lave deres egen bog. Undervejs opdager hun, at en af dem har et særligt talent for grafisk design og kan illustrere værket.

På et andet tidspunkt viser en anden studerende sig at have flair for kunstkeramik, så lektionen rykker den dag til potteriværkstedet, hvor fagspecifikke tyske vendinger som ”den Ton modellieren” naturligt kommer i spil. ”

De studerende er med til at træffe beslutninger om undervisningen, og vi prøver at skubbe til grænserne for, hvordan vi kan udforske sproget,” siger Juljana Gjata Hjorth Jacobsen.

Bjergtaget af tysk kultur

Tysk ændrede hendes eget liv, da hun som 14-årig rejste til Taunusstein i Tyskland. Skubbet kom fra hendes far, der kaldte tysk sit drømmesprog og inderligt ønskede, at hans albansk-fødte datter lærte et vestligt fremmedsprog i stedet for det klassiske russisk, han selv var udsat for. Da Juljana Gjata Hjorth Jacobsen ankom til værtsfamilien i delstaten Hessen, blev hun fuldstændig betaget.

Deres rummelighed og generøsitet rørte mig. Jeg husker ikke, at jeg lærte bestemte grammatiske regler eller fakta omkring Tyskland. Men jeg forstod mangfoldigheden af tysk som dialekt og regionalt sprog. Det at opleve sproget autentisk på egen krop satte nogle spor i mig. Det var min livsbane.

I dag gør hun alt for, at de studerende også oplever det tyske sprog på egen krop. Blandt andet ved at arrangere workshops i samarbejde med aktører fra nationale og internationale tyskmiljøer.

Blå bog

Navn: Juljana Gjata Hjorth Jacobsen

Titel: Lektor ved VIA University College

Fagområde: Underviser i tysk, herunder fremmedsprogsdidaktik og pædagogik

Fødested og bopæl: Født i Albanien, bor i Skanderborg

Kontaktoplysninger: jghj@via.dk

Ved brug af fotos og tekst skal følgende krediteres:
Foto: Søren Kjeldgaard | Tekst: Mie Olsen

Handlinger tilknyttet webside

Uddannelses- og Forskningsstyrelsen
Senest opdateret 23. september 2024