Gå til indhold

Rektorkollegiet for professionshøjskolernes indstilling af Knud Erik Christensen til Undervisningsprisen 2020

Knud Erik Christensen, underviser på læreruddannelsen på UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole. Han indstilles for sin ekstraordinære inddragelse af de studerende gennem bl.a. feedback og samarbejdsprojekter.

Knud Erik Christensen mestrer kunsten at undervise lærerstuderende til perfektion. Han har ambitioner om at holde et højt fagligt niveau i undervisningen og er samtidig tydelig om sine forventninger til de studerende. Han tilbyder ofte de studerende at deltage i workshops eller fokusgrupper uden for undervisningen, og han forventer, at der bliver leveret gode produkter, som han hjælper på vej gennem vedvarende sparring. På den måde er Knud Erik et fagligt fyrtårn for fremtidens lærere.

Knud Erik Christensen ved, hvad feedback betyder for at dygtiggøre de studerende. Han har skabt et miljø, hvor ingen er bange for at spørge om feedback, og hvor feedbacken bliver leveret med engagement, der smitter af på de studerende. Knud Erik Christensens feedbackmetode er konstruktiv. Han vælger opgaver til de studerende, der relaterer sig til virkeligheden og skaber på fineste vis en kobling mellem teori og praksis.

Knud Erik Christensen har startet et samarbejde med et kulturcenter i Odense, hvor studerende skulle udarbejde et læremiddel til kulturcentret. Den slags projekter, der rækker ud over klasseværelset, er inspirerende for studerende og er med til at øge engagement på læreruddannelsen. Engagementet for studerende bliver i den grad boostet, når der arbejdes i og med praksis og i dette tilfælde arbejdet med et produkt, som kan benyttes af praksis. På ”Design dit eget Læremiddel” har de studerende f.eks. arbejdet i et modul i PlayLab på UCL og efterfølgende evalueret oplevelsen. Her formår Knud Erik Christensen at inddrage nye undervis-ningsmetoder og viden i undervisningen og samtidig sørge for kvalitetssikring gennem evaluering fra de studerende.

I Knud Erik Christensens undervisning inddrages de studerende i udviklingen. Han har f.eks. dannet en gruppe, som arbejder med udviklingen af gode studiegrupper. Her arbejdes med metoder til at udvikle gode og velfungerende studiegrupper til gavn for engagement og studielyst.

Knud Erik Christensen er uddannet lærer fra Herning Seminarium i 1991og siden kandidat i pædagogik i billedkunst, cand.pæd. fra DPU, Aarhus Universitet i 2004. Knud Erik Christensen er ansat på læreruddannelsen på UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole og før det på Skårup Seminarium. Derudover er Knud Erik Christensen bl.a. medlem af Børne- og Undervisningsministeriets faggruppe for billedkunst.

Handlinger tilknyttet webside

Senest opdateret 30. september 2020