Vashanth er uddannet medialogi (BA), i interaktive digitale medier (Cand.) og har en ph.d.-grad i strategisk kommunikation og digitale medier, alle tre grader er opnået ved Aalborg Universitet. Han har i det seneste årti kombineret undervisning og forskning med særligt fokus på områder som strategisk design, interaktive digitale medier, brugeroplevelse (UX), transmedia storytelling samt markedsføring. Parallelt med undervisningen har Vashanth arbejdet mange år med oplevelsesbranchen, e-handel og AI softwareudvikling både i regi af markedsføring og som grafisk designer.
Vashanth evner på fornemmeste vis at forene akademia med praksis igennem inddragelse af de nyeste undervisningsmetoder, eksempler fra egen og andres forskning samt at inddrage erhvervslivet i nye og innovative forløb. Han formår at formidle vanskeligt stof på en inspirerende måde og facilitere samarbejdet mellem de studerende og lokale virksomheder ved at indarbejde interaktive læringsmetoder og bruge multimodale elementer til at forvandle til tider tørre emner til dynamiske og visuelt stimulerende lektioner, der vækker de studerendes nysgerrighed og gør indholdet mere fordøjeligt. Dette fremmer de studerendes deltagelse og inspirerer dem til at omfavne kompleksitet med nysgerrighed og betragte vanskeligt materiale som en spændende mulighed for intellektuel vækst.
Vashanths exceptionelt stærke didaktiske færdigheder strækker sig både over det fysiske undervisningsrum over online- og hybridundervisning og kommer især til udtryk, idet han formår at skabe sammenhæng mellem fagets emner, stilladsere opgavernes opbygning og inddrage feedback som et fast element i sin undervisning for både at udvikle de studerendes faglighed og sin egen praksis.
Vashanth er ikke blot de studerendes topscorer, når det gælder engagement, inspiration og involvering, han er også vellidt blandt kollegaer. Blandt disse beskrives han som hjælpsom og en engageret kollega, der bidrager aktivt med viden og netværk på tværs af afdelinger og fagligheder, og dermed er han en positiv faktor i den faglige udvikling på arbejdspladsen.
Erhvervsakademiernes jury er særligt imponeret over Vashanths evne til at skabe en didaktisk overlegen og motiverende undervisning, der inddrager forskning og praksiseksempler fra erhvervslivet, og som herved klæder de studerende solidt på til at træde ind på arbejdsmarkedet. Juryen lagde især vægt på Vashanths evne til at stimulere den enkelte studerendes faglige og personlig udvikling gennem systematisk feedback og vejledning, samtidig med at han bidrager til at skabe en tydelig rød tråd i de studerendes forløb på tværs af semestre og i overgangen til arbejdsmarkedet.
Vashanth Selvadurai inkorporerer det bedste i sektoren ved at forene teori, praksis og forskning og viser styrken i de praksisrettede videregående uddannelser og det vigtige sammenspil over mod både erhvervslivet og forskning.