Jaume Castan Pinos er lektor på Institut for Statskundskab og uddannelsesansvarlig for European Studies på SDU i Sønderborg. Han er ph.d. i international politik fra Queens University i Belfast i 2011. Jaume er en underviser i særklasse, som favner pædagogisk bredt både i udviklingen af den enkelte studerende, enkeltfaget og hele uddannelsen. Jaume har ikke bare udviklet en række succesfulde nye læringsformater (rollespil, simulationer mm.) til egen undervisning, han er også i høj grad lykkedes med at dele sine positive erfaringer med kolleger og det på en så inspirerende måde, at de succesfulde nye undervisningstiltag har kunnet sprede sig og blive til en fælles praksis, der har løftet kvaliteten på hele uddannelsen. Jaume har også påtaget sig rollen som uddannelsesansvarlig for European Studies i Sønderborg og har haft en central rolle i at udvikle kvalitet og sikre fornyelse af uddannelsen. Det er lykkedes ham at ’vende skuden’ fra en situation præget af rekrutteringsvanskeligheder og fastholdelse, til en situation hvor uddannelsen i både 2022 og 2023 har fået et rekordhøjt antal ansøgere og et lavt frafald. Dette er en ubestridelig kraftpræstation i studieledelse, som ligger langt udover det sædvanlige. European Studies i Sønderborg er derfor nu blandt de studier, der har lavest frafald på SDU.
Jaume sikrer de studerendes høje faglige engagement ved at gennemføre undervisning, hvilket gør, at de studerende får mulighed for at opleve faglig mestring og deraf motivation og glæde via aktiv deltagelse i undervisningsaktiviteterne. Studerende skriver ”Jaume har været den bedste underviser, jeg har mødt på min BA og KA her på SDU. Hans undervisning er den perfekte blanding af forelæsning, gruppearbejde og aktiviteter. Hertil kan man virkelig mærke hans interesse for faget i alle forelæsninger – man kan ikke andet end at være interesseret i emnet, når han taler om det.”
Jaume har fantastiske evner som formidler. Det er derfor ingen overraskelse, at hans undervisning altid evalueres utroligt positivt i de studerendes undervisningsevalueringer. Det faglige engagement sikres også via personlig feedback på opgaver og øvelser, som de studerende værdsætter højt. Der gives løbende relevant og lærerig feedback i Jaumes undervisning ikke kun i form af feedback på skriftlige opgaver, men også i form af den peer feedback de studerende får gennem gruppeopgaver og diskussionsøvelser. En anden af vejene til at sikre det høje faglige engagement er Jaumes fokus på at levere relevant uddannelse gennem en stærk praksisorientering i de planlagte undervisningsaktiviteter. De studerende lærer f.eks. om politisk kommunikation gennem samarbejdsøvelser, hvor de skriver og holder taler om aktuelle politiske problemstillinger, som om de har en specifik jobfunktion for en autentisk organisation (fx FN’s sikkerhedsråd). Et andet eksempel på praksisorienteringen er anvendelse af debatbaseret undervisning med udgangspunkt i autentiske problemstillinger, hvor de studerende skal debattere for og imod forskellige positioner. Sådanne læringsaktiviteter gør det meningsfyldt at møde velforberedt til timerne, og de styrker de studerendes faglige forståelse og interesse for faget - samt deres evner til at tænke kritisk, argumentere, kommunikere og samarbejde. Undervisningstiltag som disse styrker ikke blot de studerendes employability i et senere arbejdsliv men også de studerendes faglige og sociale integration på studiet.