Gå til indhold

Rektorkollegiet for universiteternes indstilling af Sofie Pedersen til Undervisningsprisen 2024

Danske Universiteter indstiller indstiller Lektor Sofie Pedersen fra Roskilde Universitet til Undervisningsprisen 2024.

Sofie Pedersen er lektor i psykologi ved Institut for Mennesker og Teknologi på Roskilde Universitet. Hun forsker primært i udviklingsdynamikker i forskellige institutionelle sammenhænge, herunder bl.a. i socialpsykiatrien, psykiatrien og gymnasiet. I sin forskning er hun optaget af at udforske og forstå forholdet mellem mennesker og deres omgivelser – både de materielle, sociale og samfundsmæssige – og i særdeleshed, hvilken betydning omgivelserne har for de problematikker, der opstår i praksis samt de udviklingsmuligheder mennesker har og kan skabe sammen. Sofie erhvervede sin ph.d.-grad i 2014 fra Københavns Universitet.

Sofie er en ekstraordinær faglig drivkraft. Hun har en helstøbt problem- og dialogbaseret tilgang til læring og store ambitioner på egne og studerendes vegne. Hun er god til at skabe trygge læringsrum, hvor der er plads til fælles faglig refleksion. Sofies engagement og høje pædagogiske niveau udmønter sig i en række tiltag, som udvikler de studerendes kompetencer og sikrer en bred indsigt i faget. Hun fremlægger altid forskellige og modstridende psykologiske perspektiver solidarisk og gør de studerende i stand til at reflektere over og udvælge relevante tilgange til netop de problemstillinger, de er optagede af. De studerendes nysgerrighed bliver dermed gjort til en stærk drivkraft i deres læreprocesser. Til holdundervisningen har Sofie udviklet læringsfællesskaber, hvor de studerende øver at anvende teori på konkrete cases fra populærkulturen. F.eks. analyseres den samme frekvens fra DR’s dokumentarserie ’Prinsesser fra Blokken’ hver gang med en ny teori for at tydeliggøre teoretiske forskelle og psykologiens abstrakte teorier konkretiseres dermed for de studerende. At lære at tænke med teori er udfordrende for mange, der helst vil finde ’det rigtige svar’ i teksten. Derfor er hendes undervisning tilrettelagt som et dialogisk rum, hvor hun inviterer, inspirerer og provokerer studerende til at udvikle deres akademiske, kritiske analysekompetence og refleksion. Sofie har et skarpt blik for, de studerendes medejerskab i etableringen af fælles, trygge læringsrum, bl.a. ved at arbejde med peer feedback og læringslogs. En studerende fremhæver ”Igennem hele kurset er vi blevet kastet ud i mange forskellige cases, og jeg er selv overrasket over, hvor meget jeg har kunnet byde ind med. Det har været fedt at opleve.”

Sofie er en ankerperson i udvikling, evaluering og kvalitetssikring af den nye kandidatuddannelse i socialpsykologi og læring. Hun har udviklet nytænkende aktiviteter, herunder socialpsykologisk praksisværksted, der både foregår på RUC og ude i virksomheder og institutioner i Region Sjælland – hvor fagpersoner og studerende samarbejder om virkelighedens udfordringer. Her understøttes studerendes ’oversættelsesarbejde’ mellem teori og praksis. I forlængelse af sit forskningsfelt har Sofie Pedersen bidraget til udvikling af en ny, populær specialiseringsmulighed i mental og psykosocial sundhed i samarbejde med kolleger. Sofie inviterer de studerende ind i det psykosociale felts komplekse sammenhænge ved bl.a. at trække på egne forsknings- og praksiserfaringer og - udfordringer fra sit virke i socialpsykiatrien. Sofie engagement er unikt – både i det daglige møde med studerende, og når hun som en del af studieledelse, i studienævn og institutråd er med til at skabe betingelser for kvalitetssikring og videreudvikling. Sofie er således en utrættelig, fagligt inspirerende, provokerende og afholdt samarbejdspartner for både studerende, kolleger, administration og ledelse.

Handlinger tilknyttet webside

Senest opdateret 12. september 2025