Gå til indhold

Studerende sender undervisningsforløb til Skoleniverden.dk

25. november 2011
Lærerstuderende kan frem til den 1. december indsende internationale undervisningsforløb til Skoleniverden.dk og vinde en iPad 2. Konkurrencen er en velkommen inspiration for landets lærere, mener CFU-konsulent John Kraaer. Nyhed fra Styrelsen for Universiteter og Internationalisering.

ÉT UNDERVISNINGSFORLØB fokuserer på de nordiske lande, ét andet på verden uden for Europa, og så er der et om Den Lille Prins, der leder efter venner uden for sit eget solsystem. Det er nogle af de bidrag, som lærerstuderende har indsendt til Skoleniverden.dks konkurrence om at udvikle det bedste internationale undervisningsforløb til sitet. 

De lyder forskellige, men ifølge Løkke Engraf, der er idékvinden bag konkurrencen, har alle det samme fokus, nemlig at give undervisningen i grundskolen en international dimension.

Forløb til hele fagrækken

Undervisningsforløbene skal indgå i en hel ny sektion til Skoleniverden, hvor lærere vil kunne hente internationale undervisningsforløb til hele grundskolens fagrække fra matematik til kristendomskundskab.

Løkke Engraf, der har baggrund som lærer og nu læser Pædagogisk Innovation på Aalborg Universitet, har selv udarbejdet en del af de forløb, som allerede er lagt på siden og endnu flere vil blive det i den kommende tid.

De studerendes bidrag vil blive offentliggjort i december, når vinderen af konkurrencen er fundet:

- Jeg håber, at de lærerstuderende vil se konkurrencen som en oplagt mulighed for at tænke deres fag ind i en international sammenhæng. De er jo "i træning" til selv at opfinde undervisningsforløb og har gode muligheder for at finde på noget helt specielt, mener Løkke Engraf.

Behov for inspiration til de enkelte fag

Initiativet bliver hilst velkommen af CFU-konsulent John Kraaer, der til daglig rådgiver lærere om den internationale dimension i undervisningen på UC Lillebælt:

- Jeg tror bestemt, at forløbene kan være nyttige for mange lærere. Der findes allerede en del inspiration på Skoleniverden, EMU Internationalt, etwinning.dk og på CFU’ernes hjemmesider, men der er brug for materiale, der understøtter de enkelte fag.

Han tilføjer, at det er vigtigt, at materialerne ikke bliver for teksttunge, og opfordrer bidragydere til også at tænke i andre medier, små filmklip for eksempel.

Lærere må også gerne bidrage

Ifølge Løkke Engraf har der været enkelte henvendelser fra lærere, der har spurgt, om man virkelig skal være studerende for at indsende forløb til konkurrencen. Det skal man, men alle bidrag bliver modtaget med taknemmelighed:

- Konkurrencen er udskrevet til de studerende, fordi de jo har gode muligheder for at fordybe sig i deres fag. Men hvis der er lærere, der har undervisningsforløb liggende i skabet, så håber vi meget, de vil sende dem til os.

- Skoleniverden er jo i sidste ende til for deres skyld, siger hun.


Læs mere

Handlinger tilknyttet webside