Uddannelsesministeren kårer årets forskerspirer
Hvor langt kan vi tillade os at strække ytringsfriheden, når det kommer til indvandrerdebatten i Danmark? Hvor hårdt rammer de ord, vi bruger? Og hvilken konsekvens har det for unge indvandrere at vokse op midt i debatten?
Det undersøger en af årets fire nykårede forskerspirer gymnasieelev Mathilde Olhoff-Jacobsen i sit vinderprojekt "Den ekskluderende sprogbrug i den danske indvandrerdebat. En undersøgelse af debattens konsekvenser for unge efterkommere af indvandrere".
Engagement i samfundet
Den 8. december kårede uddannelsesminister Morten Østergaard de fire forskerspirer 2011 på Københavns Universitet. Han glæder sig over, at flere af årets forskerspirer viser et stort engagement i det samfund, de vokser op i.
– Med forskerspirekonkurrencen opmuntrer vi vores unge talenter til at bruge deres viden og gå i dybden med vigtige, samfundsrelevante emner. Forskerspirerne har grebet muligheden for at få indsigt i livet som forsker, og de har alle leveret ambitiøse projekter, som er kendetegnet ved lysten til at koble forskningen direkte til konkrete behov i samfundet. Måske er det blandt dem, vi finder næste generation af dygtige forskere, som skaber innovation i Danmark og giver os ny indsigt om os selv, siger Morten Østergaard.
Projekt Forskerspirer henvender sig til elever på alle gymnasiale uddannelser med fokus på at udvikle og understøtte talenter og gerne også inspirere dem til at vælge forskervejen. Gymnasielever fra hele landet deltager, ligesom forskere fra alle landets universiteter og private virksomheder er med til at vejlede eleverne fra den gode idé til endeligt projektforslag.
Der kåres en vinder i hver af de fire kategorier: Samfundsvidenskab, naturvidenskab, humaniora og bio/sundhedsvidenskab.
Vinderne af Projekt Forskerspirer 2011 er:
Samfundsvidenskab:
Mathilde Olhoff-Jakobsen (Herlufsholm Skole) "Den ekskluderende sprogbrug i den danske indvandrerdebat. En undersøgelse af debattens konsekvenser for unge efterkommere af indvandrere."
Bio/Sundhedsvidenskab:
Slaine Freja Chaimbeul (Midtfyns Gymnasium) "Hundeepilepsi: En ny dyremodel til genterapeutisk behandling af temporallaps-epilepsi."
Humaniora:
Jeff Granhøj (Midtfyns Gymnasium) "Aisha in the spotlight. Representing Islam in the Danish News Media."
Naturvidenskab:
Kirstine La Cour (Munkensdam Gymnasium) "Vækst i en protocellulær membran gennem vesikelstudier."
For yderligere oplysninger, kontakt: Pressesekretær Ingeborg Nielsen på 2211 0200.
Handlinger tilknyttet webside