Gå til indhold

Flere lærerstuderende skal have tre linjefag

20. januar 2012
Næsten en ud af fire nye lærere har kun to linjefag, og for få studerende vælger praktisk-musiske fag, sprogfag og naturfag. Uddannelsesministeren vil give læreruddannelserne mere frie rammer til at tilrettelægge undervisningen, så behovet for linjefagsuddannede opfyldes.

Der er fortsat udfordringer for læreruddannelsen i forhold til at sikre linjefagsdækning inden for blandt andet tysk og fransk, fysik/kemi og de praktisk-musiske fag.

Det viser Uddannelsesministeriets nye tal for de lærerstuderendes påbegyndte linjefag for 2011.

Markant flere lærerstuderende vil fremover forlade læreruddannelsen med tre linjefag, men næsten en ud af fire nye lærere har stadig kun to linjefag.

– Det er positivt, at flere vælger tre linjefag, men vi uddanner stadig for mange nye lærere med kun to linjefag. For at højne fagligheden på folkeskolerne er det vigtigt, at lærerne underviser i fag, som de er uddannet i. Til gengæld har vi brug for, at flere specialiserer sig i de praktisk-musiske fag og sprogfagene tysk og fransk samt naturfag. I tråd med anbefalingerne fra følgegruppen for læreruddannelsen er det på tide at give mere frihed og ansvar til uddannelsesstederne og lade dem sørge for at give de studerende de kompetencer, der skal til, siger Morten Østergaard.

De seneste års forsøg med læreruddannelsen har været populære blandt de lærerstuderende og bidraget til at løfte nogle af målsætningerne med læreruddannelsen.

For to år siden havde 41 procent af de studerende tre linjefag. I dag gælder det 77 procent.

Overordnet er der ikke sket store forskydninger mellem de forskellige faggrupper. Der er dog sket et fald i andelen af studerende, der vælger dansk som deres første obligatoriske linjefag. De studerende er fortrinsvist skiftet til matematik og engelsk, hvilket er en positiv udvikling.

Omvendt er et fag som specialpædagogik, trods et fald fra sidste års opgørelse, stadig meget populært med en andel på knap 10 procent af andet linjefag og 19 procent af tredje linjefag. Det er således en meget markant andel af de lærerstuderende, der vil forlade studiet med specialpædagogiske kompetencer. Det betyder dog også, at de kun har undervisningskompetence i to af folkeskolens fag.

Samfundsfag og kristendomskundskab/religion er relativt set meget populære fag. Det er positivt, da der i dag er en relativt lav linjefagsdækning i disse fag i folkeskolen.


For yderligere oplysninger, kontakt:

Fuldmægtig Alan Klæbel Weisdiorf, tlf. 3392 5264.
Pressesekretær Ingeborg Nielsen, tlf. 2211 0200.

Handlinger tilknyttet webside