Gå til indhold

Nyt forsøg skal uddanne flere naturfagslærere

20. januar 2012
Uddannelsesministeren har godkendt et forsøg med en ny naturfagslæreruddannelse på Professionshøjskolen UCC. Forsøget følger anbefalinger om, at professionshøjskolerne skal have større frihed til at tilrettelægge og udvikle læreruddannelsens elementer lokalt.

Danmark har brug for, at flere vælger uddannelser inden for naturfagene – og skolerne efterspørger dygtige naturfagslærere. Desværre har det vist sig vanskeligt at rekruttere studerende til naturfagene på læreruddannelsen.

Uddannelsesminister Morten Østergaard har nu givet tilladelse til forsøg med en naturfagslæreruddannelse, Advanced Science Teacher Education, på Professionshøjskolen UCC. Forsøget er en naturfaglig læreruddannelse, som skal give de studerende bedre matematiske og naturfaglige kompetencer og kompetencer inden for innovation.

Morten Østergaard fremhæver, at hele naturfagsområdet i flere år har været et politisk indsatsområde. Nu er det på tide, at udviklingen vendes.

– Forsøget med en naturfaglig læreruddannelse er nytænkende og progressiv. Blandt andet er den profiltankegang, som forsøget er udtryk for, helt i tråd med følgegruppen for læreruddannelsens anbefalinger om, at professionshøjskolerne skal have større frihed til at tilrettelægge og udvikle uddannelsens elementer lokalt. Det giver en mere dynamisk udvikling af uddannelsesforløbet. Jeg forventer, at forsøget også kan appellere til studerende, som ellers ikke ville overveje at tage en læreruddannelse, siger Morten Østergaard.

Blandt andet er linjefagene fysik/kemi, biologi, geografi og matematik integreret i uddannelsen. I stedet for faget kristendomskundskab/livsoplysning/medborgerskab indføres faget KLIM, hvor der undervises i innovation og projektledelse.

Forsøget sker i et samarbejde mellem Københavns Universitet og Aarhus Universitet, Professionshøjskolen Metropol og Professionshøjskolen UCC.

Morten Østergaard pointerer, at samarbejdet mellem de forskellige institutioner i projektet er forbilledligt og viser logikken i, at regeringen har valgt at samle de videregående uddannelser i ét ministerium.

Forsøget holder sig inden for de eksisterende strukturelle rammer for læreruddannelsen. Det vil sige, at det er en fireårig professionsbacheloruddannelse udbudt på en professionshøjskole.


For yderligere oplysninger, kontakt:

Specialkonsulent Ditte Søbro, tlf.: 3392 7397.
Pressesekretær Ingeborg Nielsen, tlf. 2211 0200.

Fakta om forsøget:

  • Projektet kaldes "Advanced Science Teacher Education (ASTE)". Hensigten er at give de studerende bedre matematiske og naturfaglige kompetencer samt give de studerende stærkere kompetencer inden for innovation
  • Forsøget er udviklet i samarbejde mellem Københavns Universitet, Aarhus Universitet, Professionshøjskolen Metropol og Professionshøjskolen UCC. I første omgang udbydes uddannelsen kun på Professionshøjskolen UCC.
  • Der er indtil videre givet dispensation til at udbyde uddannelsen i studieåret 2012. Uddannelsen er, ligesom den ordinære uddannelse til professionsbachelor som lærer i folkeskolen, normeret til 240 ECTS-points.
  • Lundbeckfonden støtter forsøget med fire millioner kroner.
De væsentligste forskelle i forhold til den ordinære læreruddannelse:
Den ordinære læreruddannelseAdvanced Science Teacher Education
Psykologi, almen didaktik og pædagogik (33 ECTS)

Psykologi, almen didaktik og pædagogik (33 ECTS)

Til forskel fra den ordinære læreruddannelse er princippet i de pædagogiske fag i ASTE, at emnerne belyses med og konkretiseres af naturfagene og matematik.

Kristendomskundskab/livsoplysning/
medborgerskab (17 ECTS)

KLIM med indhold af innovation og projektledelse (17 ECTS)

Man ønsker at tilføje et I (for innovation) til det eksisterende KLM således, at de studerende bliver i stand til at nytænke naturfagene i undervisningen. Det nye KLIM fag skal også indeholde elementer af projektledelse.

Linjefag
Den studerende skal som første linjefag vælge mellem dansk, matematik eller naturfag (linjefag på 72 ECTS)

2./3. linjefag
Den studerende skal vælge herefter vælge et stort linjefag (72 ECTS) eller to små linjefag (2 x 36 ECTS).

Samlet set udgør den studerendes andel af linjefag 144 ECTS-points.

Linjefagene fysik/kemi, biologi, geografi og matematik er integrerede elementer på i alt 144 ECTS. Man kan som sådan ikke tale om, at hvert linjefag har en størrelse på samme vis som i den ordinære læreruddannelse.

Praktik (36 ECTS)
forskellige skoler gennem fire års uddannelse.

Praktik (36 ECTS)
Det skal være muligt for de studerende at gennemføre praktikken på forskellige skoler gennem fire års uddannelse.

Bachelorprojekt (10 ECTS) Bachelorprojekt (10 ECTS)

Handlinger tilknyttet webside