Gå til indhold

Brug frokostpausen på at blive klogere

30. maj 2013
Fremover skal det blive nemmere og sjovere for ernærings- og sundhedsansatte at gå på efteruddannelse. Danmark er del af et succesrigt internationalt samarbejde om e-learning, som er støttet af Leonardo-programmet.

Af Signe Bjerre


Efteruddannelse behøver ikke være ensbetydende med tavleundervisning i et kursuslokale langt væk fra arbejdspladsen. Det kan i princippet foregå alle steder på alle tidspunkter af døgnet, og det åbner helt nye muligheder for blandt andre kokke, kantineledere og hjemkundskabslærere.

- Inden for vores område er det begrænset, hvad der er af muligheder for efteruddannelse. Derfor er det ret fantastisk, at der nu ligger en manual for, hvordan uddannelsesinstitutionerne fremover kan tilbyde e-learning som efteruddannelse, fortæller Ane Kruse, der er lektor på Ernærings- og Sundhedsuddannelsen på Ankerhus i Sorø.

Ane Kruse er lektor på Ernærings- og Sundhedsuddannelsen på Ankerhus og en af initiativtagerne til Leonardo TOI-projektet ’E-learning for the Health Agents Program in Europe’
Ane Kruse er lektor på Ernærings- og Sundhedsuddannelsen på Ankerhus og en af initiativtagerne til Leonardo TOI-projektet ’E-learning for the Health Agents Program in Europe’

Væk fra skolebænken

Fra 2009 til 2011 stod Ane Kruse i spidsen for et stort internationalt projekt om e-learning for medarbejdere i ernærings- og sundhedsbranchen. Og det er ikke en tilfældighed, at det var e-learning, der var i fokus:

- E-learning er en kæmpe fordel frem for traditionel efteruddannelse, fordi det betyder, at langt flere potentielt vil kunne tage en efteruddannelse. Det kræver selvfølgelig, at arbejdsgiverne er indforstået med det, men i princippet kan medarbejderne sidde og følge en forelæsning på nettet i deres frokostpause, eller de kan vælge at kommunikere online med de andre kursister i sofaen derhjemme, siger Ane Kruse.

Kantineleder laver foto-story

Sammen med samarbejdspartnere fra Portugal, Norge, Island og Belgien har hun været med til at udarbejde konkrete forslag til, hvordan uddannelsesinstitutionerne kan bruge e-learning:

- Det kan være i form af virtuelle forelæsninger. Men det kan også være online opgaver eller vidensdeling på nettet, hvor både undervisere og studerende deler viden, fortæller Ane Kruse.

Mulighederne er mange. For eksempel kan en opgave være, at en kantineleder skal lave en foto-story på nettet af, hvordan man reducerer salt i maden.

- Vi har forsøgt at gøre det så konkret som muligt og har afprøvet flere af vores forslag på testpersoner i Danmark og i Belgien. Blandt andet skulle de se en forelæsning på nettet og uploade et filmklip af sig selv, hvor de gav vejledning, og det fungerede super godt.

Bolden er kastet videre

Projektet er blevet kåret som ’Best practice project’ og har fået 10 ud af 10 mulige point. Nu er det kun op til uddannelsesinstitutionerne at integrere e-learning i deres efteruddannelsesprogram.

- Undervisningsmanualen, som vi har udarbejdet, er elektronisk og ligger klar til fri afbenyttelse. Indtil videre er der ikke sket så meget i Danmark, men vi ved, at interessen er stor, så det handler bare om, at der er nogen, der griber bolden og sørger for at implementere det, siger Ane Kruse.

 


FAKTA

    • Projektet ’E-learning for the Health Agents Program in Europe’ er et Leonardo TOI-projekt, der er blevet støttet af EU med 330.000 Euro.

    • Ernærings- og Sundhedsuddannelsen på Ankerhus er en del af professionshøjskolen University College Sjælland.

    • University College Sjælland udbyder 10 mellemlange videregående uddannelser. Og har 11.000 studerende og 600 medarbejdere fordelt på 4 campusser.

Handlinger tilknyttet webside