"Erasmus har gjort mig til en bedre underviser"
Af Signe Bjerre
Fire dage er kort tid sammenlignet med et helt arbejdsliv. Men for Anne Elisabeth Bloch, der er lektor i Udtryk, musik og drama, har fire dage i Newcastle haft en afgørende betydning både fagligt og personligt.
- Jeg var der kun fra torsdag til søndag, men det var så spændende, at opholdet har inspireret mig til at vende tilbage og skrive en ph.d. på Northumbria University, fortæller Anne Elisabeth Bloch, der til dagligt underviser pædagogstuderende på Professionshøjskolen UCC i Storkøbenhavn.
I april 2012 var hun inviteret til at holde en workshop om ’voicework’ i forbindelse med Newcastle universitets internationale uge. De fire dage var tilrettelagt, så underviserne fra de forskellige lande havde mulighed for at følge hinandens workshops og mødes til sociale arrangementer om aftenen. Og det blev en oplevelse, Anne Elisabeth Bloch aldrig glemmer.
- Der var en utrolig god ånd. Folk var meget åbne og fordomsfri, og vi udvekslede en masse teorier, metoder og erfaringer med hinanden. For mig var det utroligt inspirerende at være sammen med andre, der brænder for det samme som jeg selv. Det giver noget energi at komme ud, og det tager man med hjem.
Nye input smitter af på de studerende
Opholdet i Newcastle åbnede Anne Elisabeth Blochs øjne for vigtigheden af at turde bryde de vante rammer i stedet for at lade sig afgrænse af et stramt pensum.
- Det er gået op for mig, hvor vigtigt det er at kunne fokusere og lade være med at stresse over alt det pensum, man skal nå. Fokusering giver en større fordybelse, som giver de studerende nye perspektiver på faget, og jeg forsøger i højere grad at tænke faget som et dannelsesfag, fortæller hun.
Udvekslingen af erfaringer med de andre udenlandske undervisere har betydet en større refleksion over hendes egne undervisningsmetoder og hvorfor hun gør, som hun gør. Og Anne Elisabeth Bloch føler selv, hun er blevet en bedre underviser, efter hun er kommet hjem.
- Jeg er blevet fagligt inspireret og mere reflekteret om min egen praksis, og det kommer de studerende til gode. De kan mærke, at jeg brænder for mit fag, og at jeg i højere grad end før giver mig selv lov til at kaste mig ud i nye metoder og teorier.
Fik lov at tænke ud af boksen
En af de nye metoder, som hun har taget med hjem fra Newcastle er at bruge stemmen til at skabe karakterer.
- I Newcastle var jeg ikke underlagt noget som helst. Jeg kunne gøre med de studerende, som jeg havde lyst til, og den mulighed for pludselig at kunne tænke ud af boksen, var virkelig givende. Det betød, at jeg fik lejlighed til at læse op på nogle nye metoder om brugen af stemmen, som jeg kunne prøve af, mens jeg var derovre, og som mine egne studerende nu har glæde af.
Anne Elisabeth Bloch har efterfølgende arbejdet på en artikel i samarbejde med en kollega fra Northumbria University. Artiklen handler om forskellen mellem Danmark og England i forhold til de kreative fag og den måde vi underviser på, og målet er at få den trykt i tidsskriftet The International Journal of Education through Art.
Mere åbenhed og begejstring
- I England er lærerne meget mere ude i felten sammen med deres studerende. De følger dem tæt i deres praktik og giver de studerende feedback, hvis de for eksempel har lavet en kunstudstilling eller en dramaforestilling. Det gør vi slet ikke på samme måde i Danmark, siger Anne Elisabeth Bloch.
Hun afventer i øjeblikket svar på sin ph.d.-ansøgning, og det er ikke tilfældigt, at hun har søgt om at komme til Newcastle for at skrive den.
- Jeg møder en helt anden åbenhed og begejstring derovre, end jeg gør herhjemme. I England omtales de kreative fag som Art studies, mens vi i Danmark på pædagoguddannelsen benævner dem som æstetiske udtryksformer. Det har givet mig meget inspiration at reflektere over, hvad der ligger i den sprogbrug, og det er noget af det, jeg har lyst til udforske i min ph.d.
Hvis alt går vel, går Anne Elisabeth Bloch i gang med at skrive sin ph.d. til september, men selvom hun bliver tilknyttet Northumbria University i Newcastle, bliver hun boende herhjemme, så hun sideløbende kan passe sit arbejde på Professionshøjskolen UCC.
Fakta
• Anne Blochs ophold som gæsteunderviser på Newcastle University var støttet af Erasmus
• Anne Bloch er uddannet folkeskolelærer og har en master i Performance Art fra Goldsmith University i London. Hun er redaktør og medforfatter til bogen: Musik og drama - pædagogisk arbejde med forskellige målgrupper. Polyteknisk Forlag.
Handlinger tilknyttet webside