Gå til indhold

Kampagne skaber opmærksomhed om udlandsophold under uddannelse

27. november 2013
Under temaet ”Grib Verden og del den” har Uddannelsesministeriet efter fire ugers intensiveret kampagne flerdoblet antallet af brugere på Grib Verdens hjemmeside og Facebook-side, der skal inspirere flere til at rejse ud under deres uddannelse.
Uddannelsesministeriet har gennem fire uger i efteråret gjort en særlig indsats for at skabe øget opmærksomhed om mulighederne for at rejse ud som studerende.

Den 11. oktober intensiverede Uddannelsesministeriet kampagnen Grib Verden og del den, der skulle få endnu flere studerende til at bruge Grib Verdens hjemmeside og Facebook-side som inspirations- og informationskilde til studie-og praktikophold i udlandet. Indsatsen er blevet en succes langt ud over det forventede.

I gennemsnit har der i perioden været mere end dobbelt så mange ugentlige besøgende på hjemmesiden. På Facebook-siden har fremgangen været endnu mere markant og antallet af brugere er i dag tredoblet til næsten 4000.

Erfaringer fra udlandet

Uddannelsesminister Morten Østergaard har hovedrollen i den video, der skubbede den nye kampagne i gang i uge 41. I videoen fortæller ministeren om sine egne erfaringer med studieophold i udlandet. Siden har Grib Verden hver uge sendt en ny video ud, hvor i alt seks studerende fra erhvervsakademier og professionshøjskoler også fortæller om deres erfaringer med at rejse ud under uddannelse.

- Kampagnen er et led i regeringens internationaliseringshandlingsplan og et konkret redskab til at sikre studerende den internationale indsigt og de kompetencer, som Danmark har brug for, når vi skal konkurrere med resten af verden. Hjemmesiden og Facebook-siden udfylder derfor et behov for samlet information og inspiration om studierelaterede udlandsophold. Med de mange nye brugere er der også et godt udgangspunkt for, at endnu flere kan få glæde af hinandens erfaringer og sprede budskabet - blandt andet gennem de sociale medier, siger Morten Østergaard.

Nyt tema hver uge

Kampagnen har hver uge haft et nyt tema:
  • Fagligt udbytte
  • Interkulturelle kompetencer
  • Hverdagen som studerende i udlandet
  • Udfordringer
Brugerne er både studerende, studenterorganisationer og uddannelsesinstitutioner, der bruger siden til at holde sig opdateret om nyheder og til at dele information på tværs af uddannelser og geografi.

Hver dag er der på Grib Verdens Facebook-side lagt ny information ud til brugerne, som også selv har deltaget i kampagnen ved at dele deres billeder, historier og holdninger.

Uddannelsesministeriet holder sig løbende orienteret om, hvad der sker af internationaliseringsaktiviteter på uddannelsesinstitutionerne og andre steder, og informationen bliver via Grib Verden videreformidlet til studerende på tværs af uddannelser og institutioner.

Mål for kampagnen

Uddannelsesministeriet havde sat et mål for den nye kampagne om, at antallet af brugere på Facebook-siden skulle fordobles til minimum 2.500 likes inden kampagnens udløb i uge 45. Det mål var nået efter to uger. Ved kampagnens slutning havde antallet af likes rundet 3.300. I dag er antallet tæt på at runde 4000.

Grib Verden er en del af regeringens handlingsplan for internationalisering af de videregående uddannelser.


For yderligere oplysninger, kontakt:

Kontorchef Peter Grønnegård, tlf.: 7231 7820, e-mail: pegr@vus.dk
Presseansvarlig Ingeborg Nielsen, tlf.: 2211 0200, e-mail: imen@fivu.dk

Handlinger tilknyttet webside