Gå til indhold

Nordplus får fagene til at smelte sammen

27. februar 2013
Nordisk kursus i geobiologi gør det muligt for danske studerende at komme i felten ti dage på Island.

- At se glæden hos de studerende ved det, vi også selv brænder for, er det hele værd.

Kirsten Habicht er lektor i biologi på Syddansk Universitet og har været med til at udvikle et nordisk feltkursus om geobiologi. Kurset på ti dage finder sted på Island, og her samles 20-24 studerende fra Danmark, Norge, Sverige, Island og Finland.

Island er et oplagt sted, når man vil gøre studerende nysgerrige på geobiologi, siger Kirsten Habicht:

- På Island er det nemt at opbygge en historie om geobiologi i undervisningen, og i de varme kilder har du faktisk alt på et meget lille lokalt område: Hvem lever i de varme kilder og hvorfor findes der varme kilder? Geologien kan fortælle hvordan de varme kilder er opstået. Du kommer tilbage i tiden, for Island er et godt eksempel på hvordan det så ud i starten af jordens historie.

Stiv kuling på Island. Heldigvis er det turkisblå, varme vand ikke det værste man kan blæse ned i. (Foto: Maria Rye Michelsen)
Stiv kuling på Island. Heldigvis er det turkisblå, varme vand ikke det værste man kan blæse ned i. (Foto: Maria Rye Michelsen)

Nye nordiske muligheder

Geobiologi er et fag, der som navnet fortæller, trækker både på biologi og geologi, og deltagerne på kurset kommer derfor med forskellige faglige baggrunde. På feltkurset arbejder de studerende i teams med repræsentanter fra hvert af de nordiske deltagerlande og med både geologer og biologer samlet om en konkret opgave.

Den form for tværnordisk og tværfagligt samarbejde giver en kæmpe værdi, synes biologistuderende Anita Hansen, fra Syddansk Universitet, som har været med på Island:

- Vi blev helt naturligt trænet i at lære fra os. På den måde var læringen og arbejdsmetoderne optimale. På vores eget universitet er vi oftest i grupper med andre fra stort set samme studieretning, og vores viden og synsvinkler er ofte ret ens. At arbejde sammen med andre nordiske studerende fra forskellige studieretninger har været meget givende og lærerigt.

Faglige fællesskaber

De ti dage på Island bringer de studerende sammen på nye måder og skaber fællesskab på tværs af både landegrænser og faggrænser. Deltagerne bor ti dage sammen og knokler sammen, og på den måde lærer de hurtigt hinanden ganske godt at kende. Nærværet ved at være sammen fra morgen til aften lærer helt naturligt de studerende en del om andre nordiske lande. Samtidig oplever de et fagligt fællesskab, de ellers kan have svært ved at finde derhjemme, er Kirsten Habichts erfaring:

- Herhjemme kan de opleve at være ret alene med deres faglige interesse i geobiologi, fordi faget er så smalt i Danmark. Men på kurset møder de andre fra for eksempel Bergen og Stockholm, som har lige den samme interesse. På den måde vokser deres faglige netværk og deres nordiske engagement, siger Kirsten Habicht.

Eftermiddage og aftener bruges i laboratoriet i Reykjavik.
Eftermiddage og aftener bruges i laboratoriet i Reykjavik.

Jord under neglene

På kurset bruger de studerende de lyse timer på at udforske mikrobiologien i de varme kilder, mens eftermiddage og aftener bruges for eksempel på at undersøge det kemiske indhold i vand- og jordprøver i laboratoriet ved forskningsfirmaet Matis i Reykjavik.

For biologistuderende Anita Hansen har det en stor værdi at få lov til at arbejde i felten på den måde i løbet af sin studietid:

- At have så meget praktisk arbejde i kurset har været en stor hjælp for mig til at lære stoffet hurtigere, og til at gøre det mere relevant og spændende. Kurset er et virkelig godt supplement til de foredrag og laboratorieøvelser, vi har derhjemme, og samtidig fik vi set og lært meget om Islands natur.

Med sin interesse i geobiologi er Anita Hansen en del af en forholdsvis lille skare i Danmark. Det faglige miljø kan være svært at dyrke på universiteterne, fordi det er ressourcekrævende at udvikle et kursus til måske bare 2-3 studerende.Det nordiske feltkursus i geobiologi er blevet udviklet med støtte fra Nordplus i et samarbejde mellem Syddansk Universitet og universiteterne i Bergen, Reykjavik, Stockholm og Helsinki.

Det brede samarbejde har åbnet nogle nye faglige døre, siger Kirsten Habicht:

- Nordplus har givet nogle rammer for at tilbyde de studerende en undervisning i høj kvalitet, for når du kan samle studerende fra hele norden, er der pludselig grundlag for at udvikle undervisningen. Det er en stor glæde at få lov til at udvikle et kursus, der virkelig er på så højt et fagligt niveau. Samtidig er det sjovt at få lov at undervise studerende og se dem lære så meget, også kulturelt, undervejs.

Fakta

Handlinger tilknyttet webside