Du er her: Forside Aktuelt Nyheder 2013 Regeringen lancerer vækstplan for kreative erhverv og design

Regeringen lancerer vækstplan for kreative erhverv og design

Ny vækstplan for kreative erhverv og design skal bidrage til, at Danmarks styrker og potentialer på det kreative erhvervsområde udnyttes til at skabe vækst og beskæftigelse.

07. februar 2013

De kreative erhverv tegner sig for mellem seks og syv procent af den samlede omsætning og beskæftigelse i dansk erhvervsliv. Det svarer til 85.000 beskæftigede og en årlig omsætning på 200 milliarder kroner.

Den 7. februar lancerer regeringen en vækstplan for kreative erhverv og design, som skal bidrage til, at Danmarks styrker og potentialer på det kreative erhvervsområde udnyttes til at skabe mere vækst og beskæftigelse.

Uddannelsesminister Morten Østergaard fastslår, at kreative kompetencer spiller en central rolle, når der skal skabes innovation og vækst.

– Jeg ser et særligt vækstpotentiale i at udnytte de kreative kompetencer i samspil med andre faggrupper og erhverv, for netop det skaber innovative løsninger. Derfor har regeringens vækstplan særligt fokus på et styrket og bredt samarbejde, når det gælder uddannelse og forskning. Det er fundamentet for øget vækst i de kreative erhverv og i resten af samfundet, siger Morten Østergaard.

Vækstplanen rummer i alt 27 initiativer, der er målrettet virksomhederne i de kreative erhverv samt de virksomheder, der bruger design til at udvikle og differentiere deres produkter.

Vækstplanens fire overordnede indsatsområder

  • Forretningsmæssige kompetencer og adgang til finansiering skal styrkes
  • Der skal ske en hurtigere markedsmodning af nye kreative produkter og designløsninger
  • Væksten i de kreative erhverv skal understøttes af gode uddannelser og stærk forskning
  • Danmark skal være et internationalt vækstcenter for arkitektur, mode og design

Danmark står især stærkt inden for arkitektur, mode og design, der i de senere år har oplevet stor fremgang. Derudover bidrager de kreative erhverv til innovation og vækst i det øvrige erhvervsliv, herunder i danske industrivirksomheder, der bruger design- og brugerdreven innovation til at udvikle og forny deres produkter og service.

Bred forankring

Regeringens vækstplan for kreative erhverv og design er udarbejdet på baggrund af anbefalingerne fra vækstteamet for kreative erhverv og design og med bidrag fra en bred kreds af interessenter fra det kreative erhvervsområde samt en række danske industrivirksomheder.

Vækstplanen er den anden af i alt otte vækstplaner i regeringens offensive erhvervs- og vækstpolitik, hvor der er nedsat vækstteams på de områder, hvor dansk erhvervsliv er internationalt konkurrenceudsat.


For yderligere oplysninger, kontakt:
Kontorchef Sune Rahn, tlf. 7231 7830
Pressesekretær Ingeborg Nielsen, tlf. 2211 0200

Senest opdateret 08. februar 2013