Gå til indhold

Vindere drøftede Danmarks digitale fremtid med uddannelsesministeren

09. april 2013
Tre vindere af en essaykonkurrence fremlagde i Uddannelsesministeriet deres bud på, hvordan Danmark gør sig kompetencemæssigt klar til at udnytte landets digitale potentiale 10 år fra nu.

Fra venstre: Uddannelsesminister Morten Østergaard, afdelingschef i DANSK IT Anders Sparre (arrangør), direktør i Rambøll Management Ejvind Jørgensen (fra dommerpanel), senior systemudvikler i KMD Sik Cambon Jensen, erhvervskonsulent i CFIR Mikkel Freltoft Krogsholm og undervisningschef i Kalundborg Kommune Charlotte Grummesgaard Nielsen.
Fra venstre: Uddannelsesminister Morten Østergaard, afdelingschef i DANSK IT Anders Sparre (arrangør), direktør i Rambøll Management Ejvind Jørgensen (fra dommerpanel), senior systemudvikler i KMD Sik Cambon Jensen, erhvervskonsulent i CFIR Mikkel Freltoft Krogsholm og undervisningschef i Kalundborg Kommune Charlotte Grummesgaard Nielsen.

Under temaet fra viden til vækst udskrev DANSK IT og dagbladet Information tidligere på året en essaykonkurrence.

Her opfordrede de danskerne til at give deres bud på, hvordan Danmark gør sig kompetencemæssigt klar til at udnytte landets digitale potentiale 10 år fra nu.

Den 8. april havde uddannelsesminister Morten Østergaard inviteret de tre vindere til at fremlægge og drøfte deres idéer over en frokost i Uddannelsesministeriet.

Digital uddannelse

De tre essays bærer titlerne ”Mesterlære vender uddannelse på hovedet” af Mikkel freltoft Krogsholm, ”den socialdigitale velfærdsmodel” af Sik Cambol Jensen og ”digitalisering med eller uden ånd?” Af Charlotte Grummesgaard Nielsen.

Uddannelsesminister Morten Østergaard lykønskede vinderne med deres interessante og meget relevante essays.

- Med den kommende strategi for digital velfærd vil regeringen sikre, at digitaliseringen af de videregående uddannelser videreudvikles. Det er helt afgørende, at vores børn og unge bliver digitalt dannede, og de videregående uddannelsesinstitutioner er da også allerede rigtig godt i gang med at udvikle forskellige former for it-integreret undervisning. Det essentielle for mig er, at it i undervisningen anvendes til at løfte kvaliteten og den studerendes læringsmæssige udbytte af undervisningen. Alle tre vindere har bidraget visionært til mine overvejelser om at styrke digitaliseringen af vores uddannelsessektor, siger Morten Østergaard.
 
Vinderne er valgt blandt 26 bidragsydere ud fra kriterier om innovativ og original tænkning, forståelse for digitaliseringens kræfter, relevans, argumentationskraft og læseværdigt sprog.

De tre vinderessays er:


For yderligere oplysninger, kontakt:

Pressesekretær Ingeborg Nielsen, tlf. 2211 0200, e-mail: imen@fivu.dk

Handlinger tilknyttet webside